NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av wendtan
Min yttertemp mätare har börjat o få för sig att sjunka drastiskt när tändningen slås till, den visade minusgrader härom morgonen :???:
När ja startat motorn så börjar den så småningom anpassa sig efter verkligheten så givaren verkar fungera om än sporadiskt.

Någon som råkat ut för något liknande?

Var sitter den lilla rackaren? Under vänster ytterbackspegel sitter någon form av givare, kan det vara den?

Jag provade att lyfta av batteripolerna över natten, men de gjorde varken till eller från.
av DanneF
åkin till volvo o be dom byta ut givaren.. det verkar vara ett rätt vanligt problem.. var en kille som hade 21 minusgrader på termometern mitt i sommarvärmen och det vargivaren som spöka.
av Frigge
Det är inte givaren som är problemet,det är dålig kontakt i kontaktstycket i a-stolpen. Lämna in bilen då du har garanti på den.

/Fredrik
av Mubin
Hej!
Hade detta felet på min bil plus att det var varmt på vänstra sidan och kallt på högra. Det fixades genom att kalibrera spjällmotorerna och kontaktspray i kontaktstyckena. Jag hade fenomenet att tempmätaren började visa lägre temp när förardörren öppnades.
.
av Frigge
ECC:n blir tokig av att yttertempen visar fel,spec om den visar -30 när det är +30. Då blåser ecc:n bara värme,skönt i sommarvärmen :lol:

/Fredrik
Användarvisningsbild
av robbygg
Jag har haft samma problem men Volvo åtgärdade det ganska snabbt, verkar som sagt vara ett vanligt fel på dessa bilar. Jag har en '06
Användarvisningsbild
av wendtan
Tackar för alla svar. Stämmer bra att den sjunker när jag öppnar dörren och återgår till verkligheten när ja stängt den. Kontaktspray i en kontakt låter inte allt för överkurs. Vad måste jag plocka ner för att komma åt den?

Att lämna in bilen i semestertider till någon okunnig sommarjobbare eller för den delen en stressad mek låter ja helst bli om ja inte måste :)
Användarvisningsbild
av wendtan
Ok, felet åtgärdat. Kontakten sitter i förardörren och är stor ungefär som en scart kontakt. Den är av "Bmw/Bosch typ" med en "brygga" uppe på som man lyfter i överkant ca 20 mm för att sen kunna lossa kontakten.

Jag köpte en burk elektronik rengörnings spray och gav båda kontakterna en dusch samt såg över så att inget av stiften var för korta/böjda eller liknande. Det såg dock bra ut och nu fungerar det prima :D

Bilia hade tid i slutet på augusti :shock:, därför gav jag mig på det själv. Jag passade på att beställa ett "fiskben" med. Plastdemonterings vertyget som volvo vekarna använder för att plocka ner inredning med mera. De blev en tung utgift på 13 kr :lol:
av dali
wendtan skrev:Jag passade på att beställa ett "fiskben" med. Plastdemonterings vertyget som volvo vekarna använder för att plocka ner inredning med mera. De blev en tung utgift på 13 kr :lol:
Glöm inte att med Volvokort kan du dela upp kostnaden på fyra månader räntefritt ... :wink:
Jag fick min fixad för ungefär ett år sen, och gissa vad som hände för ett par dagar sen igen.... jo den :evil: visar -20 grader igen... bör man åka in och fixa det direkt eller kan man ta det när man har tid...?
Värme Cirkulation

..hade du också taskig värme på[…]

Värmare XC60 22-

Anledningen till att motorn inte längre v&aum[…]

Den stora annons-tråden

Har man en gammal SAAB kan man nu köpa knappe[…]

Återkommande värmeproblem

.. Vad kan "knäcka" motorvär[…]