NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av svenmikael
Hej

Fick höra ett nytt ljud idag (aldrig roligt) men drivremmen/generatorremmen har som delat sig och längre trådar slog emot skyddsplasten under motorrummet. Låter ganska enkelt men nu till det jag vill ha svar på.

För två år sen bytte jag drivrem och AC remmen till en V50 -05 och allt blev frid o fröjd. Redan i vintras (efter 1,5år) så började gnisselljudet att återkomma. Lät det bero och nu när det blivit varmare så har ljudet försvunnit, fram tills idag. Nu är det bara halva remmen kvar

Varför har remmet gått sönder så snabbt- trots allt köpt på Mekonomen, kan det vara nåt annat som ligger bakom problemet. Sen har jag läst lite om spännarmen. Kan den ligga bakom problemet samt hur kan man kolla om det är där som problemet ligger.

Nån som varit med om nåt liknande eller kanske vet vad problemet är......jag behöver bilen NU
av greenbay
Det säger ju inte mycket att det är 2 år. Typ av körning, klimat, vägtyp och körsträcka är ju mer relevanta uppgifter.
Orskaer: kanske spännhjulet rullar lite trögt, eller att generatorns frihjul kärvar eller har gett upp.
/greenbay

Så vad är vettigt att köra med f&o[…]

Nolla motor V70 D3

Hej! Har tagit mig an en V70 D3 2011 (2 liter, 5[…]

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tun[…]

Hej! Haft en XC60 2019 i lite drygt ett år […]