- fre 22 apr 2011, 11:31
#522309
Det som avgör resultatet är hur installationen av det öppna filtret gör med tilbehör kontra hur originalinstallationen ser ut. En korrekt utförd installation av ett vettigt filter ger födelar, medans motsatsen gäller för en ogenomtänkt installation.
CarMan skrev:Naturligtvis förutsätts ju att man framförallt på en bil med sugmotor har avskärmning vilket jag glömde skriva. Man sen lär man ju tänka på vart luften tas med original luftbox som i sin tur värms upp av temperaturen under huven. På många modeller tas ju luften direkt vid kylaren som värmer upp luften en hel del under vissa förhållanden. Och är man dessutom så seriös så att man bygger ett riktigt rör mellan spjäll eller turbon beroende på vad man har för motor så kan motorn andas lite varmare luft och man tjänar ändå på det. Och innan man märker skillnaden i effekt så har temperaturen i insuget stigit 15-20 grader.Marlboroman skrev:Nä. Bilarna är inte gjorda för öppet filter, så i d aldra flästa fall så innebär ett öpet filter at du suger id ig mer varm luft o får då lägre efekt på motorn. (men det är ju svårt att intala sig själv det efter at ha laggt 800:- på ett luft filter)Rådlös skrev:Men bilen är väl från början utrustad med en luftförvärmning. Hur går det ihop med ett sportluftfilter?Kör man med ett öppet filter så slipper man förvärmningen som stjäl effekt men å andra sidan om den fungerar som det är tänkt kan hjälpa till att hålla förbrukningen på en lägre nivå.
Det som avgör resultatet är hur installationen av det öppna filtret gör med tilbehör kontra hur originalinstallationen ser ut. En korrekt utförd installation av ett vettigt filter ger födelar, medans motsatsen gäller för en ogenomtänkt installation.

- By Lövet