Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.
Igår när jag skulle köra hem från brorsan så stack tempmätaren i topp och lampan för motorns elektriska motorstyrningssystem började lysa. Hade bara kört ca 5 km då detta hände. Hade felkodsläsaren i bilen och fick fram att det var tempgivaren (p0118) som strulade . Kopplade ur den helt och körde bilen tillbaka igen till min brors hus eftersom jag hade 15 mil hem.

Vad jag läst så ställer ECU:n in sig på ett fast värde på 20 grader om den är urkopplad stämmer det?

Det jag undrar är om man kan/bör köra den hem(15 mil) med givaren urkopplad. Eller kan någonting paja ännu mer så att det kostar skjortan.. Så länge det finns kylvätska och termostaten öppnar så borde det väl inte vara någon fara??

mvh// Danne
Jag fick samma problem när jag blev tvunga att sticka hem för att hämta mitt pass. På vägen tillbaka visade märket med det grekiska bokstaven L som är grön svart och orange. Jag ställde tillbaka bilen och satte på alarmet och sen försökte öppna bilen så att alarmet gick. När jag stängde av den så försvan lampan och allt blev normalt. Tror det kan ha varit en återställning på stöldskyddet.

Iaf back to subject: jag är osäker om det skulle gå. Bilar nu för tiden är kopplade till system datorer och om någonting är urkopplad kan själva programvaran stängas av. På gamla bilar skulle man kunna gör något sånt men jag är osäker nu.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]