Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
En sak till. När man kör snabbt på motorväg, fr à om det är lite kurvigt, är breda däck och spchassi Superbra. Det är stor skillnad på stabilitet i 180-200.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Arese skrev:
Variosboy skrev: Vissa gillar symaskinsgång och vissa gillar V8-bröl.
Och där i mellan finns ett stort spektra.
Så är det säkert. Dock har jag ännu inte hört den förbränningsmotor som låter som en symaskin...
Som sagt, det finns en spektra mellan ytterligheterna. Skulle säga att i en jämförelse mellan tex min Diesel och en 2.5FT så är dieseln mer åt brölhållet och 2.5FT mer åt symaskinshållet.

Pehall:
Vem har sagt att en D5 låter goare än en en Mercedes 500?? Hittar det inte i tråden..
av perhall
@Variosboy: ingen har sagt det, och det har jag heller inte påstått, det var en polarisering av åsikter. Dock tror jag precis som Arese att många kommer att sakna sina gamla motorer (t ex jag som just bytt från en 2,5T till en T4. Och BMW plockar ju bort sexorna i 90% av den tidigare försäljningsvolymen på sexcyl bensinare./PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
På samma sätt som jag kommer att sakna min dieselfemma när jag går ner till DRIVe V60..
av perhall
Ska du byta till en sån? Ja, du kommer att sakna 2,4D, t ex de första tre gångerna du rundar ett hörn på trean och behöver accelerera men upptäcker att motorn är typ död.../PH
av Arese
Dylika övningar kan du inte göra med en 2,4d heller. Min fru har haft en sådan och den gick knappt att runda gathörn med på tvåan. Min uppfattning är faktiskt att PSA-spisen går diskretare än gamla dieselfemman både avseende ljud- och vibrationer. Däremot har femman mer karaktär och har ett mer säreget och trevligare ljud på vissa varvtal.
av Arese
perhall skrev:Dock tror jag precis som Arese att många kommer att sakna sina gamla motorer (t ex jag som just bytt från en 2,5T till en T4. Och BMW plockar ju bort sexorna i 90% av den tidigare försäljningsvolymen på sexcyl bensinare./PH
Det blir ju extremt tydligt när man byter till samma modell men med annan motor vad motorn faktiskt innebär för känslan i hela bilen. Min fru bytte från en V70 2,5FT Summum -09 till en 2,4d Summum -10 och det var en otrolig skillnad i hur bilarna upplevdes. Med den mjuka och elastiska FT:n blev det en harmonisk och mysig glidare medans dieseln i jämförelse var en högljud, vibrerande och allmänt bråkig typ men med kralligt mellanregister. 2,4d:n byttes ut efter 4 månader....

Det råder smått uppror på många BMW-forum avseende införandet av turbo-fyror istället för sugsexor. Jag tillhör definitivt dem som är skeptiska, ubbenbarligen kalkylerar man dock med att de flesta uppskattar drag på lägre varv och lägre förbrukning högre än gångkultur och linär kraftutveckling (gärna med lite spets på toppen).

Ibland när jag misströstar känns det som att väldigt få bryr sig om hur motorerna går idag så länge de drar lite bränsle och sätter rimlig fart på bilen....

Mvh
Arese
av perhall
Vi får väl se hur utvecklingen går också. Intressant att BMW:s sexor inte utvecklats alls så mycket som dieselfyrorna t ex. 520d var i förrförra karossen /e39) en snikvariant, seg, 136 hk, ingen ESP, inga dimljus, inga riktiga alu , till att nu vara hyfsat tyst, pigg, rätt kul. 320 d (184 hk) går 0-100 på 7,5 och toppar väl typ 240. Drar 0,7 om man kör hårt. Kanske kan de här tråkiga downsizing-bensin-fyrorna utvecklas rätt snabbt också... men motorljudet blir aldrig kul (tycker jag)/PH
av turespe
[quote="balin"]Här i Göteborg är inga priser för MY12 släpta ännu. Att de skulle fortsätta med en såpass bra kampanj som T4 R-Design för 277.900:- inkl. nya inredningen samt "autobroms" låter för bra för att vara sant. Och när något låter för bra för att vara sant är det oftast det... :twisted:[/quote

Det var sant :D
av sweborn
perhall skrev:Vi får väl se hur utvecklingen går också. Intressant att BMW:s sexor inte utvecklats alls så mycket som dieselfyrorna t ex. 520d var i förrförra karossen /e39) en snikvariant, seg, 136 hk, ingen ESP, inga dimljus, inga riktiga alu , till att nu vara hyfsat tyst, pigg, rätt kul. 320 d (184 hk) går 0-100 på 7,5 och toppar väl typ 240. Drar 0,7 om man kör hårt. Kanske kan de här tråkiga downsizing-bensin-fyrorna utvecklas rätt snabbt också... men motorljudet blir aldrig kul (tycker jag)/PH
Läste dock en test hyfsat nyligen mellan 325i, Audi A4 2.0T 180hk, Mercedes C180 samt en annan bil jag inte kommer ihåg... S60?

Hur som helst, 325i med en 3-literssexa under huven var klart snålast under testet förutom att den var på sin egen nivå i premium och effekt. Så nog har sexorna utvecklats en del när de klår konkurrenternas fyrcylindriga motorer som skall vara "snåla".
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]