perhall skrev:Dock tror jag precis som Arese att många kommer att sakna sina gamla motorer (t ex jag som just bytt från en 2,5T till en T4. Och BMW plockar ju bort sexorna i 90% av den tidigare försäljningsvolymen på sexcyl bensinare./PH
Det blir ju extremt tydligt när man byter till samma modell men med annan motor vad motorn faktiskt innebär för känslan i hela bilen. Min fru bytte från en V70 2,5FT Summum -09 till en 2,4d Summum -10 och det var en otrolig skillnad i hur bilarna upplevdes. Med den mjuka och elastiska FT:n blev det en harmonisk och mysig glidare medans dieseln i jämförelse var en högljud, vibrerande och allmänt bråkig typ men med kralligt mellanregister. 2,4d:n byttes ut efter 4 månader....
Det råder smått uppror på många BMW-forum avseende införandet av turbo-fyror istället för sugsexor. Jag tillhör definitivt dem som är skeptiska, ubbenbarligen kalkylerar man dock med att de flesta uppskattar drag på lägre varv och lägre förbrukning högre än gångkultur och linär kraftutveckling (gärna med lite spets på toppen).
Ibland när jag misströstar känns det som att väldigt få bryr sig om hur motorerna går idag så länge de drar lite bränsle och sätter rimlig fart på bilen....
Mvh
Arese