Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej. jag har väll nämt detta förut, men har nog inte mätit förut.

Servade idag en V70n som hade sportluft filter monterat i orginal luftrenaren. dessa filter är ofta lite dyrre än orginal, men man får ju ett "sport luft filter" !

Vad är det då man får för pengarna, o hur kand ett vara bättre än orginal?

Filtret består av att veckat papper, det vet dom flästa. Om man ett papper med små hål, så renar det bra, men det blir ett vist motstånd att suga luften igenom pappret, vilket bromsar luftflödet.
Genom att öka mänden papper så får man större yta at suga igenom o kan då minska motstånder. Man kan alltså få samma flöde genom pappret som rena bättre, trots att hålen är minder.

Så vad är det för skilnader?
Först mätte jag sport luft filtret. det hade 33 stycken veck, varje veck var 4cm långt. detta ger en total papperslängt på 1,32m

Sen mätte jag volvo orginal fltret den hade 115 veck desutam var verja veck 10cm långt !!!
Det ger en total papperslngt på 11,5m

Snacka om skillnad!!!

om filtret är lika bra så måste det bytas vid varje 600 ml för att hålla samma ptrestandard som volvos
annars måste man ha större hål - sämre rening, o så har man ju strre slitage på motor & de delar till denna, Är det det man vill ha neä man köper ett dyrare filter?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Visst lär man göra ren filtret oftare än vad man byter pappersfiltren. Men så jobbigt är det inte, och visst är ett bomullsfilter (eller rostfritt) dyrare. Men så är det med allt som ska ha andra egenskaper än original. Men eftersom dem dyrare filtren är gjorda i andra material än papper vars stora fördel är att det är billigt så så kan man minska ner arean och få samma rening ändå. Naturligtvis ner till ev viss gräns där man lär släppa på reningen för att tillåta högre flöde.

Jag anser det vara värt dem extra pengarna förutsatt att man köper filter av bra kvalitet.

Och vad gäller slitaget så vette fasen om det är ett så stort bekymmer egentligen. Dem enda jag vet som haft vissa mindre bekymmer är bekanta som kört helt utan filter eller med bara en sil som konverterats till luftfilter. Och då har impellern på turbon i vissa enstaka fall fått vissa mindre skador.
av Rådlös
Så kallade sportfilter är bara till för att stärka självförtroendet på den som använder det. Men som så mycket annat inom biltillbehör, så har det bara rakt motsatt effekt.
Nu vet vi inte hur den V70 du servade var beskaffad, årsmodell etc. Men bilen är väl från början utrustad med en luftförvärmning. Hur går det ihop med ett sportluftfilter?
Användarvisningsbild
av Fluffen
Du har alltså mätt ett original filter i papp och ett bomullsfilter? Enligt ditt sätt att se det då så är skumgummifilter helt värdelösa?
Jag menar inte att det ena är bättre än det andra men din jämförelse säger egentligen inte sådär jäkla mycket...
Senast redigerad av 2 Fluffen, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Nexus
Rådlös skrev:Så kallade sportfilter är bara till för att stärka självförtroendet på den som använder det.
Där har du faktiskt fel. Nu kanske ni skrattar men pappa köpte ett k&n insattsfilter och montera på en nissan micra han hade och det var som dag och natt jämfört med orginalfilter. Bilen blev mycket piggare och varva ur betydligt bättre. Jag trodde inte på det men testa själv skifta tillbaka till orginalfilter och då blev den trött igen :( Som sagt inget öppet filter där man kan luras av att det går fortare då det låter mera...
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Rådlös skrev:Men bilen är väl från början utrustad med en luftförvärmning. Hur går det ihop med ett sportluftfilter?
Kör man med ett öppet filter så slipper man förvärmningen som stjäl effekt men å andra sidan om den fungerar som det är tänkt kan hjälpa till att hålla förbrukningen på en lägre nivå.
Användarvisningsbild
av CarMan
Marlboroman skrev:
Rådlös skrev:Men bilen är väl från början utrustad med en luftförvärmning. Hur går det ihop med ett sportluftfilter?
Kör man med ett öppet filter så slipper man förvärmningen som stjäl effekt men å andra sidan om den fungerar som det är tänkt kan hjälpa till att hålla förbrukningen på en lägre nivå.

Nä. Bilarna är inte gjorda för öppet filter, så i d aldra flästa fall så innebär ett öpet filter at du suger id ig mer varm luft o får då lägre efekt på motorn. (men det är ju svårt att intala sig själv det efter at ha laggt 800:- på ett luft filter)
Användarvisningsbild
av CarMan
Grammse skrev:
Rådlös skrev:Så kallade sportfilter är bara till för att stärka självförtroendet på den som använder det.
Där har du faktiskt fel. Nu kanske ni skrattar men pappa köpte ett k&n insattsfilter och montera på en nissan micra han hade och det var som dag och natt jämfört med orginalfilter. Bilen blev mycket piggare och varva ur betydligt bättre. Jag trodde inte på det men testa själv skifta tillbaka till orginalfilter och då blev den trött igen :( Som sagt inget öppet filter där man kan luras av att det går fortare då det låter mera...

Så du hadde alltså ett helt nyt orginalfilter, som du jämförde med? eller ar det etgammalt filter som ar dags at byta för länga den & som kanske inte ens var orginal?

Sen så är det väll ntresant at göra jämförelsen efter några hundra mil, när det "korta" luftfiltret är nytt räcker den lilla arian för at ge bra luftflöde, men om arian är drygt 10ggr mindre så sätts det igen 10 ggr snabbare!
Så en bil med 6000 mils intervall på orginal filtet så får du rengöra eller byta var 600 mil, bara för at hålla jämn prestandard med orginalfiltret.

När det gäller luft flöda & förmågan att stoppa particklar så är det inga trollerier!
Ska man stoppa en viss storelk på particklar så måste hålen ha en viss storlek, o detta oavset matrial ! inte så konstigt alla som ni tänkar efter.

Sen när det gäler luft flöde så strömmar ju lufte i en viss hastighet med ett vist mostrånd när den paserar X antal hål i en specefik storlek. Motstånder & flödet kommer att vara den samma så länga antal hål & storlaken på hålen är den samma, Det är alltså helt ointrasant vilket matrial "hålen" är tillverkade i.
av *pettson*
Det är absolut inget fel att mäta en total filterarea, men eftersom filtermaterialet inte är till för att användas på samma sätt så behöver det heller inte vara beskaffat på samma sätt, areorna kan skilja stort och ändå flöda precis tvärtom, alltså liten area med bättre flöde. Ett sportfilter ska tvättas SENAST vart 500 mil. Det ska alltså alltid hållas så rent det kan. Ett orginalfilter slängs tidigast vid 1500mil.
Ett sportfilter är enklare att dra luft igenom på grund av filtermaterialet, förutsatt att det är ett seriöst filter och inte skit, det gör naturligtvis att motorn får lite bättre respons, och i en del fall får motorn ett annat vridmoment, kurvan blir annorlunda (gäller GLT). Det beror på oftast på orginalburkens storlek och utförande. Orginalet är inte anpassat för att vara perfekt, det är däremot en avvägning av estetik, plats, ljudnivå, funktion och effekt. Billtillverkaren tar hänsyn till många mer saker än svensson runt hörnet vid val av luftburk och flöde. (gäller alla bilar)
Det är ytterst viktigt att sportfiltret har samma area eller lite mindre bara (inte när man vecklat ut det som carman gjort, utan vi pratar om arean som kan ta hand om inkommande luft) som orginalfiltret eftersom det är ett enklare flöde man söker. Det gör att man inte kan köpa på sej ett minifilter och hänga dit. Personligen fick jag ett ifrån micro för säkert 10år sen som jag hängde dit, snyggt som fan, men bilen var totalkvävd, den laddade grundladd när jag försökte köra. Filtret kunde inte leverera. Snabbt byttes detta mot ett pipercross inoljat skumfilter som tjänstgjorde året runt i 5år. Det filtret har fungerat utmärkt. Inga överraskningar och alltid fungerat.
Nu senare har jag kört Green filters av större modell. Det har också fungerat utmärkt. Kortare respons och betydligt enklare för turbon att få luft. Köp inte det tokbilligaste, köp inte det minsta, här är jag för att man håller sej till kända märken, nya märken poppar upp dagligen, ofta likadana under 10 namn, aldrig några flödeskartor eller annat att tillgå, luftfilterbranschen är sån att kan du inte prestera överlever du inte. Är du gammal på marknaden så bör du alltså kunna få en bra produkt som kund. LETA efter din produkt, för att just mekonomen tar 900 för filtret så behöver inte en bra nätfirma ta det. Köp ifrån England? Ett land där rally och andra sporter lever och frodas, ett land där faktiskt det mesta går att köpa enkelt och mycket billigare än här, vi brukar generellt prata om halva priset inkl moms, det är inte tull eller nåt sånt ifrån England, du betalar deras pris inkl deras moms, lägger till frakten och det är slutpriset här i Sverige. Gillar man däremot att sponsra en flashig tv reklam och flashiga butiker så väljer man en sån butik, dock utan att knorra.
Det är viktigt för alla modellerna att ha avskärmning mot motorrumsvärmen och likaså att dom får kalluft utifrån. Dom modeller osm har förvärmning har detta för avgasreglerna, inget annat. Det är avgasreglerna vid varmkörning jag pratar om då.
AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]