Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av pekka88
gör denna fläkten verkligen så mkt nytta? vore skönt att plocka bort den pga ljudet. vet att många sätter på en elfläkt osv. vad tror ni?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Har du oljud från fläkten finns ju anledning att tro att den är felaktig. Jag antar att du förstår att du inte kan vara utan fläkt. Det går utmärkt att ta bort den mekaniska fläkten och sätta dit en elfläkt i stället, det är en del mekande med termobrytare som skall monteras o.s.v.

Mvh GK
av pekka88
det klassiska fläktsurret som alla äldre volvomotorer dras med. Kyler fläkten motorblocket eller för den bort värmen från kylaren? känns som att dom kalla vindarna som drar genom grillen skulle va överlägset mer kylande än den där fläkten nu på vintern.
Användarvisningsbild
av päpplet
den är till för att dra luft genom kylaren när du står stilla men att den kyler ner motorblocket så det tar längre tid innan motorn blir varm får du på köpet :wink:
av pekka88
En fläkt som snurrar så sakta så man lätt kan stanna den med handen :S känner jag inte ger så mkt nytta i vårat relativt kalla sommarklimat ....och med det otroligt osexiga fläktsurret utifrån sett ....funderar jag starkt på att plocka bort denna.
Resonerar jag helt galet?
Användarvisningsbild
av päpplet
du lär ju nästan ha något fel på slirkopplingen till fläkten om den snurrar så sakta
av pekka88
min låter precis som alla andra 740 .tempmätaren visar inga konstigheter :S .. varför inte ta bort skiten ...man hör jue hur mycket tystare nyare 940 med elfläkt och samma motor går på tomgång....
Användarvisningsbild
av Marlboroman
Så länge man åker i normal fart klarar man sig utan fläkt, det är just när man står still eller åker långsamt, speciellt om det är varmt utan som fläkten behövs. Så hamnar man i en kö så kommer den koka utan fläkt efter ett tag beroende på yttertemperaturen. Elfläkt är egentligen den enda vettiga lösningen om man inte verkligen vet att man aldrig behöver stå stilla.

Om växellådan är trasig får[…]

Även lacken åldras. Att hålla den[…]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]

ELFEL från helvetet?

Berätta vilken bilmodell du har samt år[…]