Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjena
Jag och min kära volvo V40 -99 igen.

Jag måste vid många uppstarter (inte alla) trycka till gaspedalen för att bilen ska starta. Annars står startmotorn bara och drar runt motorn utan resultat. Felet uppenbarar sig framförallt när bilen startats och stängts av flera gånger under en kortare period (kanske 1 timme). Tändstift är bytta.

Min första tanke var att batteriet inte var helt laddat och därmed inte orkar driva startmotorn såpass snabbt att motorn hoppar igång av sig självt. En rimlig slutsats?? Men batteriet borde väl laddas, jag kör ändå 2 mil varje dag.

Tack för svar i förskott!

MVH
Robin, Volvo V40
Nej du skall inte behöva gasa när du startar bilen kontrollera så att bilen förpumpar när du vrider på tändningen till läge 2,hörs tydligt om du öppnar dörren och lyssnar mot bakhjulet på förarsidan det skall höras ett surrande i någon sekund kan ju vara den som börjar bli sliten.
Kojje skrev:Nej du skall inte behöva gasa när du startar bilen kontrollera så att bilen förpumpar när du vrider på tändningen till läge 2,hörs tydligt om du öppnar dörren och lyssnar mot bakhjulet på förarsidan det skall höras ett surrande i någon sekund kan ju vara den som börjar bli sliten.
Tja eller nej. Det är inte så lätt att man kan öppna dörren och lyssna ?:-/ Testat detta vid ett flertal tillfällen och det är inte helt klart att man "hinner" höra detta ljud eftersom det bara hörs några sekunder innan pumpen stannar eftersom den når tryck, så det avfärdar jag lätt. Själv så skulle jag gå på tempsensorn, den som ställer kall/varm motor, eller kanske börja med att byta bränslefilter eftersom detta ska bytas enligt service manualen men väldigt sällan görs på servicen som det ska utan det skiter men i men oftast tar betalt för ändå :-O) Skämmigt är det men väldigt vanligt.
vetten skrev:
Kojje skrev:Nej du skall inte behöva gasa när du startar bilen kontrollera så att bilen förpumpar när du vrider på tändningen till läge 2,hörs tydligt om du öppnar dörren och lyssnar mot bakhjulet på förarsidan det skall höras ett surrande i någon sekund kan ju vara den som börjar bli sliten.
Tja eller nej. Det är inte så lätt att man kan öppna dörren och lyssna ?:-/ Testat detta vid ett flertal tillfällen och det är inte helt klart att man "hinner" höra detta ljud eftersom det bara hörs några sekunder innan pumpen stannar eftersom den når tryck, så det avfärdar jag lätt. Själv så skulle jag gå på tempsensorn, den som ställer kall/varm motor, eller kanske börja med att byta bränslefilter eftersom detta ska bytas enligt service manualen men väldigt sällan görs på servicen som det ska utan det skiter men i men oftast tar betalt för ändå :-O) Skämmigt är det men väldigt vanligt.
Det var då väldigt tydligt ljud på min V40 och kompisens låter likadant inga som helst problem att höra om man bara sitter med dörren öppen,men det kanske skiljer mellan fas1,fas1,5 och fas 2 både min före detta bil och kompisens nuvarande var/är fas 1,5 dvs årsmodell 2000.
av ÐNS
Hej. Jag upplever något liknande med min v40 2.0 -98, 25400mil.Problemen började strax före vintern nu.

Startar fint när den är riktigt varm (het), samt riktigt kall. Vinter helt okej även om batteriet är halvbra...
Startar INTE när den är ljum/sval, oavsett hur lång tid det gått (5min på affärn eller efter arbetet när den stått i solen)...

Fick hjälp med startkablar häromdagen - efter långt tuggande startar bilen, och avgaserna luktar FETT mycket bensin...

Nu när jag har problem att starta brukar jag ta ur säkringen för bränslepumpen - starta - och sätta tillbaka säkringen snabbt... fungerar utmärkt. (går också att gasa fullt vilket borde öka luften i luft/bränsle-blandningen, men det tar längre tid)

Har bytt en (av två) tempgivare, den vid termostaten, fortfarande samma problem.

Ska fortsätta felsöka... alla tips är välkomna!
mvh Dennis, Borås
av freak
Även på denna modell har det förkommit prb med själlhus fast detta är mekaniskt. .. Plocka bort spjällhuset rikta den mot en lampa så ska du se en liten ljuspringa runt spjällskivan om inte gör rent noggrant kolla igen .. om inte nu heller justera spjället på ställskruven lagom så ljuset syns.. Felet blir att denna springa ska hjälpa tomgångsmotorn att få grundluft kan mann kalla det , finns inte detta så får mann gasa till när mann startar för att sedan gå på tomgångsmotorn .

Väldigt enkelt o billigt att prova
Lycka till
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]