Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av edderf
Hej på er, undrade om det var någon av er som visste vart alla kablar till tändningslåset ska in. som jag förstått ska den orangerosa till "50" för den är startmotorn, men resten är lite av ett mysterium för mig. jag har följande färger på dom.

2x blågula
2x röd
1x svart
1 rödblå
och en "orangerosa"

hjälp skulle uppskattas eftersom bilen inte startar i det nuvarande läget, det går dock att tjuvkoppla den :twisted:
av tuxedo
Hej.

Jag har schema för -92 årsmodell och hoppas att det är samma på din -90.

Går medurs enl. schemat.
Svart till X.
Nästa också Svart till X.
Rosa till 50.
Gul/Vit till S.
Blå/Röd till 15 R.
Röd till 30.
Blå/Gul till 15 I.
Nästa också Blå/Gul till 15 I.
Röd till 30.

Det finns tydligen två X-plintar och två 15 I-plintar.

Om någon annan har schema på 90-årsmodell och ser att det inte stämmer med mitt för -92, så hoppas jag dom hör avsej till tråden.

//tuxedo
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Ursäkta ett ögonblick, är det så att du bytt till ett tändlås från en 90:a? vad är det fär årsmodell på din bil.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av Sparkz
Jag har ett schema för -88, och det är likadant som tuxedos -92, så det borde väl vara samma på -90. "S" betyder "nyckel i" så den gulvita behövs inte. Det är 15R som är viktig för att motorn ska starta.
15I är allt annat som torkare, ljus, mm. Den bryts när startmotorn går för att den ska få så mycket ström som möjligt.
av edderf
Har inte bytt tändningslås, dom hoppade ur när jag pillade lite där bakom. Men jag gick iaf och inhandlade en bok på biltema och följde kopplingschemat på den. no dice still. jag prövade dock att sätta i säkringen till larmet och dra ur det igen och då hände det grejjer men den startade inte. laddar battieriet nu iaf och ser om det blir någon skillnad.

also, det är väl bara och sätta tillbaka den där ringen med alla sladdar i tillbaka på tändningslåset, jag behöver inte vrida på något för att låsa fast den eller?

vi har bytt startmotor och den nya är i fungerande skick

jag är en novis när det kommer till mek fyi

Om växellådan är trasig får[…]

Även lacken åldras. Att hålla den[…]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]

ELFEL från helvetet?

Berätta vilken bilmodell du har samt år[…]