Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#521666
Har hört från flera källor i bilbranschen - duktiga mekaniker, nån konstruktör etc. - att en bil går bättre "i all framtid" om den körs in hårt. Att igensotade bilar går sämre känner vi till, men jag är lite skeptisk till detta. När man har så svag motor som 180 hk måste man ju ta varje tillfälle att maximera effekten!
PH
#521673
Det jag hört är att köra in den varierat dvs inte i konstant 90km/h motorväg. Även att inte tokvarva så klart. I synnerhet när motorn är kall.

Finns även de som byter olja direkt när de hämtat ut bilen pga att grader finns kvar sedan bearbetningen.

Finns dock en separat tråd om detta.
#521745
Racetwin2 skrev:Det jag hört är att köra in den varierat dvs inte i konstant 90km/h motorväg. Även att inte tokvarva så klart. I synnerhet när motorn är kall.
+1

Gammal beprövad metod.
#521771
Jag körde in min mitt i vintern med massa minusgrader och elände men använde parkeringsvärmaren flitigt så den är iallafall väl inkörd :P

Började varva över 3000 varv först efter 2-250 mil (diesel) men har inte vart upp där så mycket sedan dess för det enda man får ut är massa ansträngt ljud ;)
#521818
Steff 99 skrev:Köra in försiktigt och ha överdragsklädsel, det lär vara den 10:e ägaren som ev. kommer att ha fördel av detta om 10-15 år, om bilen rullar så länge.
Överdragsklädsel - självklart! Jag har även köpt gula varselljus för att inte slita på xenonlamporna, samt reflexstripe till stötfångarna. Och handtag till bakluckan. Och en extra vidvinkellins till innerbackspegeln så att man kan se otäcka BMW och Audi som närmar sig. Varför tog Volvo bort de ilskna röda lamporna i dörrarna som fanns på 740? Numera måste man ju ha reflexväst på sig när man stannar./PH
#521829
Steff 99 skrev:Köra in försiktigt och ha överdragsklädsel, det lär vara den 10:e ägaren som ev. kommer att ha fördel av detta om 10-15 år, om bilen rullar så länge.
Det var ju en Volvo som frågan gällde så jag fattar inte varför du pratar om 10-15 år ?:-/
#521911
Perhall: Jag tror på denna sida: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Som jag förstår det ska man alltså först varmköra motorn försiktigt som vanligt. Sen låta motorn varva upp och ner mot maxvarv på flera växlar för att kolvringarna ska sätta sig riktigt mot cylinderväggarna etc etc.
Jag tycker det låter rätt så rimligt.
Frågan är dock vad det spelar för roll på moderna bilmotorer som ju är i princip inkörda från fabrik.

Jag har följt instruktionerna på samtliga motorcyklar jag ägt och det har givit märkbart bättre prestanda från min MC än bekantas där man slökört i hundra mil.
#521966
kave skrev:Perhall: Jag tror på denna sida: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Som jag förstår det ska man alltså först varmköra motorn försiktigt som vanligt. Sen låta motorn varva upp och ner mot maxvarv på flera växlar för att kolvringarna ska sätta sig riktigt mot cylinderväggarna etc etc.
Jag tycker det låter rätt så rimligt.
Frågan är dock vad det spelar för roll på moderna bilmotorer som ju är i princip inkörda från fabrik.

Jag har följt instruktionerna på samtliga motorcyklar jag ägt och det har givit märkbart bättre prestanda från min MC än bekantas där man slökört i hundra mil.
Den sidan tror jag inte på ett skit........

Och varför har många högpresternade motorer t.o.m spärrat ut möjlighten att betasta motorn hårt innan innan den har rullat bortåt 100 mil i motormappningen.

En av världens absolut bästa MC-motoerer är ju BMWs S1000RR motor.Där har BMW spärrat motorn i början för att blockera att "hobby-experten" pressar motorn för fullt innan den är riktigt inkörd.

Samma med min motocyckel, där är ju tillverkaren stenhård på att man inte får pressa motorn innan den är inkörd 100 mil.

Att vålda skiten ur nya grejjer innan de är inkörda ärtokfel enligt mig. KIllen på den hemsidan kör ju upp den sprillans nya bilen på dynon och kör skiten ur motorn innan den ens har rullat några mil på vägen, Det skulle jag aldrig göra.

Ytterligare en tanke....
volvob20 skrev:
Jag har kört in mina bilar/motorcyklar/båtar lungt och fint och tex har alla dessa bilar konsumerat mindre än 0,5 liter olja över de första 3000 milen.

Det är 0.0000000043 liter olja per kolvslag som har försvunnit på cylinderväggarna, att de skulle vara blanka, otäta och tappa kompression är bara en skröna som hänger kvar sedan cylindrarna var grova och illa bearbetade när man renoverade eller byggde ihop en ny motor.

Dessutom så kräver ju alla tipsen på nätet där man ska köra in nya motorn hårt att du använder en icke-syntet olja som smörjer riktigt dålig så att alla ytor slipas in under den hårda körningen med nya motorn, det kan du heller inte uppnå, för du voidar motorgarantin från volvo om du häller i "dålig" icke syntetolja i nya motorn..
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]