kave skrev:Perhall: Jag tror på denna sida: http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Som jag förstår det ska man alltså först varmköra motorn försiktigt som vanligt. Sen låta motorn varva upp och ner mot maxvarv på flera växlar för att kolvringarna ska sätta sig riktigt mot cylinderväggarna etc etc.
Jag tycker det låter rätt så rimligt.
Frågan är dock vad det spelar för roll på moderna bilmotorer som ju är i princip inkörda från fabrik.
Jag har följt instruktionerna på samtliga motorcyklar jag ägt och det har givit märkbart bättre prestanda från min MC än bekantas där man slökört i hundra mil.
Den sidan tror jag inte på ett skit........
Och varför har många högpresternade motorer t.o.m spärrat ut möjlighten att betasta motorn hårt innan innan den har rullat bortåt 100 mil i motormappningen.
En av världens absolut bästa MC-motoerer är ju BMWs S1000RR motor.Där har BMW spärrat motorn i början för att blockera att "hobby-experten" pressar motorn för fullt innan den är riktigt inkörd.
Samma med min motocyckel, där är ju tillverkaren stenhård på att man inte får pressa motorn innan den är inkörd 100 mil.
Att vålda skiten ur nya grejjer innan de är inkörda ärtokfel enligt mig. KIllen på den hemsidan kör ju upp den sprillans nya bilen på dynon och kör skiten ur motorn innan den ens har rullat några mil på vägen, Det skulle jag aldrig göra.
Ytterligare en tanke....
volvob20 skrev:
Jag har kört in mina bilar/motorcyklar/båtar lungt och fint och tex har alla dessa bilar konsumerat mindre än 0,5 liter olja över de första 3000 milen.
Det är 0.0000000043 liter olja per kolvslag som har försvunnit på cylinderväggarna, att de skulle vara blanka, otäta och tappa kompression är bara en skröna som hänger kvar sedan cylindrarna var grova och illa bearbetade när man renoverade eller byggde ihop en ny motor.
Dessutom så kräver ju alla tipsen på nätet där man ska köra in nya motorn hårt att du använder en icke-syntet olja som smörjer riktigt dålig så att alla ytor slipas in under den hårda körningen med nya motorn, det kan du heller inte uppnå, för du voidar motorgarantin från volvo om du häller i "dålig" icke syntetolja i nya motorn..
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.