Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej jag har problem med min Volvo 740 -88 B230F.
Bilen rycker och hackar vid alla varvtal men mest påtagligt är det när motorn har blivit varm. Då rycker det rejält mest hela tiden.
Den känns också trött och långsam och svarar inte alls bra på gasen när den är varm.
Dessutom har bilen en tendens att ibland tappa effekten helt så man blir stående. Ibland dör den också eller går bara ojämnt på tomgången men orkar inte varva upp när man gasar.
Vid full gas kan då varvtalsmätaren ta sig till ca 2000 varv för att sen sjunka till noll.
Fortsätter man gasa då så dör den. Ibland smäller det i luftburken när man fortsätter gasa.

Hjälp jag vet inte vart jag ska börja felsöka.

Delar jag har bytt:
Lambda-sond,
luftmassemätare,
tändstift,
bränslepump,
bränslepumprelä,
bränslefilter,
tändkablar.

Tändspolen ska vara relativt ny enligt förre ägaren.

Jag har även försökt hitta eventuell tjuvluft med hjälp av startgas men inte lyckats hitta nåt, vet inte riktigt vilka slangar som är relevanta. Jag har också prövat injectorcleaner men det gjorde ingen skillnad.

Tacksam för alla svar.

Mvh
Fredrik
Är det en -88a eller 88b?

På 88b modifierades insprutningssystemet till LH 2.4 och hallgivaren på tändfördelaren ersattes med en impulsgivare vid svänghjulet.

Båda kan krångla men impulsgivaren är mera driftsäker och betydligt enklare att byta ut bara det inte har ärgat fast i hållaren.

En del impulsgivare på de första modellerna var det en del krångel med men Volvo har modifierat dom och de nya har en vit märkning på kabeln.

Men jag föreslår nog oavsett var du har att du börjar med att kontrollera insprutningsrelät som är svart och sitter framför expansionskärlet.

Det har samma tendens som bränslerelät att lödningarna spricker när dom blir gamla.
Ta isär relät och löd om lödningarna på det lilla kretskortet eller byt ut det.
Sprickorna brukar inte synas med blotta ögat.

Insprutningsreläts spole är jordad bakom höger strålkastare på innerskärmen, också en vanlig felkälla, så kontrollera även den.

Detta relä tycker jag är en "högoddsare" för symtomen på din bil.

//tuxedo
Tack för ditt svar.
Då är det nog en 88b då jag har en svänghjulsgivare.
Jag ska kolla om den har en vit markering och om inte så kanske jag ska pröva att byta den.
Jag har vart på spridarreläet förrut men jag ska väl göra ett nytt försök och antingen byta det eller löda om det. Jag kikade på jordpunkten för reläet och det sitter ju bara jordat med en liten kabel. Ska det vara så?
Dessvärre är det nog den nakna sanningen, se till att anslutningarna för denna sladd är rena och fria från ärg samt att kontakhylsan sitter ordentligt, om inte lossa hylsan och kläm försiktigt med en platttång så att du kan få hylsan att sitta korrekt på stiftet.

Mvh GK
Nu har jag testat att rengöra jordplattan och kontakten. Men det gjorde tyvärr ingen skillnad. Sen passade jag även på att öppna spridarreläet lödningarna såg inte så värst dåliga ut. Kan det vara fel på den ändå? Nån som vet hur reläet fungerar i detalj och hur delarna ska sitta? Det kanske börjar bli slitet?
Min svänghjulsgivare har en vit markering på sladden så den är väl den senare modellen. Kan det vara värt att testa o byta den ändå?

Sen glömde jag att nämna att det skramlar rejält från min katalysator. Kan en trasig katalysator orsaka felen på min bil?
Om katalysatorns innanmäte samlas vid utloppet av katten så kan det bli stopp så att avgaserna inte kommer igenom ordentligt. Köp en ny katt på biltema, jag tror du kommer undan med under 1000:-.

Mvh GK
Nu har jag tagit bort katalysatorn och testat att köra utan. Bilen hackar fortfarande och går ojämnt men har inte gett nån indikation på att vilja dö eller bli sådär orkeslös som den annars gjorde varje gång den blev varm. Varvtalsmätaren fortsätter att slå volter..

Har också värmt med lödkolv på lödpunkterna på spridarreläet men det gjorde ingen skillnad tror jag.

Jag fick följande felkoder efter nollning och en svängom:
hål 2: 1-2-1, 2-1-2, 1-3-3
hål 6: 1-4-4, 2-1-4, 1-4-3

Har också testat att spruta in startgas i luftintaget när bilen var i sitt död-och-orkeslösa stadie men det hände ingenting. Den fortsatte gå pissdåligt tills den till slut gav med sig som den brukar efter några minuters gas och tokvarvning.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]