Tänkte starta en ny tråd med allt som hör till ovanstående. Alla som är intresserade inbjuds att bidra eller komma med synpunkter. De som tycker att ämnet är "moraliskt förkastligt" behöver inte fortsätta läsa eller ha synpunkter!
Min tanke är att vi skall hjälpas åt med att lära oss känna igen dessa bilar lite lättare när man liksom "glider förbi".
Nu avser jag inte primärt civila polisbilar i största allmänhet, utan mer de som är dedikerade för trafikövervakning.
"Traffipax" är väl numer en förlegad term, men vissa av oss gamlingar använder då och då begreppet. Vet inte ens om polisen använder den gamla polispilot, borde vara pensionerad sedan 10-20 år och ersatt med olika typer av kalibrerade kamerasystem.
Vissa av deltagarna på detta forum är poliser, så lite "inside information" emottages tacksamt så här forumskollegor emellan. Om samvetet tillåter.
Om någon faktiskt, länsvis, har listor på vilka bilar det rör sig om med märke, modell och reg.nummer, så vore det kanon!
+++
Annars, vad är det man skall hålla utkik efter?
Nedan är min egen lista, men vet inte hur korrekt den är. Kommentera gärna respektive "egenskap", då jag bara gissat eller använt sunt förnuft.
- Volvo, Saab, Audi och Passat av lite nyare årsmodeller?
- Minst två stycken i bilen?
- Extra radioantenner?
- Extra backspeglar på höger sida?
- Delvis dold röd/blå lampa innanför grillen?
- Ev kamera eller annan "upphöjning" på instrumentbrädan?
- Vet någon om trafikpoliser alltid måste bära uniform? Hur är det med uniformsmössa när de åker i bil? Om det råder uniformstvång för utövande trafikpoliser, kan de bara "slänga en jacka över skjortan" när de sitter i bilen?
+++
Nu vet jag att alla poliser, även på fritiden och i sina egna bilar, har rätt att ingripa och bör göra det vid pågående brott, men det ligger lite utanför scopet med denna tråd. Skulle tro att det är ganska ovanligt att poliser utanför ordinarie tjänstgöring ingriper mot måttliga hastighetsöverträdelser.