...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vetten
Kom på att jag för några år sen faktiskt mötte en vit 945a i Uppsala som hade blå/röda lampor fram och jag tänkte att, faen snutarna kör nästan "under cover" och det va på en 30sträcka och jag va glad att jag mötte dom och inte hade dom efter mej fast jag körde 30 :lol: men man har ju ofta dåligt samvete på sommaren då man åker med 480in och då går det sällan så sakta :oops: HeHe :twisted:
Användarvisningsbild
av torwald
Pizzerian på min gata är väldigt populär hos Polisen och jag ser ofta flera gånger i veckan civila polisbilar. Vanligt är nog som framkommit Volvo och Saab. Men minst lika vanliga omålade polisbilar är vw och MB av modell mini-buss.

Ibland ser man på 100 meter att det är en civil bil, med antenner, tonade rutor m.m. Men jag har även sett helt ny grön-metallic v50 T5, med emblem, inga antenner eller tonade rutor, eller drag. Det ända som avslöjade var att det hoppade ut uniformerade poliser och att det stod två exakt lika dana bilar bredvid varandra. En gång såg jag till och med en gammal Renault megane (osäker på modell), med stora rost fläckar på skärmarna. Såg knappt ut att kunna klara en besiktning. I bilen fanns dock saftblandare och en slyt med texten "polis" (en sådan handhållen man kan ha oturen att se om de skulle vilja prata med dig)
Användarvisningsbild
av Guligan
Oj, lite sport måste det naturligtvis vara att avkoda civila polisbilar, men ok en gammal Megane är riktigt "under-cover".
av Sbat
Det liksom osar polis om civilbilarna.
Vi har polishundsutbildning i stan och det cirkulerar mycket civila bilar.
Är som ni redan tagit upp v70 och xc70 gärna vita, röda eller annan solid färg. Koltonade från b-stolpen och bak. Vissa har extraljus, andra inte. Likväl syns det att det är polisen som kommer.
Har även sett en mjukt pastellgrön Transporter, och så insatsstyrkans stålgrå bussar. Fast där står det ju faktiskt Polis på.

Hmm, min svarta v70 utan rails, med tonade rutor och 2 extraljus kanske kan skrämma en och annan 18åring.. :twisted:
Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja jag har sett några kul exempel på civila bilar, en som kom in på parkeringen vid jobbet, Stor lekplats för bilburna. Det va en 240 såg ut att vara en i gänget han lekte lite lätt han med men sen när dom klev ur så va det fullklädda snutar.
Användarvisningsbild
av VOLVO 240KUNGEN
Funk skrev:
erikn skrev:Jag såg en vit 940 igår som hade stoppat en bil.
Wow, det måste vara en polismyndighet med extremt dålig ekonomi som kör med en så gammal bil !

/Thomas

Det var säker en 940 med låga mil på mätaren......

själv så klarar jag av att köra lagligt så jag behöver inte hålla koll efter målade och civila polisbilar när jag är ute och kör !! :mrgreen: :wink: 8)
av Larzan
Kom körandes ifrån Drottningholm idag mot Brommaplansrondellen.

Mötte först en Mörkblå VW T4 med PVC-rör på taket, sirenen på och blixtljus innanför vindrutan och bakrutan.
Strax efter kom en Guldsandmetallic, pimpad Ford Explorer med sirenen och blåljusen på. Heavy Säpo Edition?

Trodde först att det var en "Nisses Rörjour" som var i farten när jag mötte VW bussen, men kanske var det Drottningen som hade snavat igen ute på Drottningholm. Säpo Edition?
av Linqid
Larzan skrev:Kom körandes ifrån Drottningholm idag mot Brommaplansrondellen.

Mötte först en Mörkblå VW T4 med PVC-rör på taket, sirenen på och blixtljus innanför vindrutan och bakrutan.
Strax efter kom en Guldsandmetallic, pimpad Ford Explorer med sirenen och blåljusen på. Heavy Säpo Edition?

Trodde först att det var en "Nisses Rörjour" som var i farten när jag mötte VW bussen, men kanske var det Drottningen som hade snavat igen ute på Drottningholm. Säpo Edition?
Troligtvis Piketen eller NI. Man använder inte de stora, målade Cheva-bussarna längre utan enbart civila VW-bussar och diverse SUVar. XC90, X5, Ford/Cheva m.fl.
av Cunningham
Tänkte starta en ny tråd med allt som hör till ovanstående. Alla som är intresserade inbjuds att bidra eller komma med synpunkter. De som tycker att ämnet är "moraliskt förkastligt" behöver inte fortsätta läsa eller ha synpunkter! ;-)

Min tanke är att vi skall hjälpas åt med att lära oss känna igen dessa bilar lite lättare när man liksom "glider förbi".

Nu avser jag inte primärt civila polisbilar i största allmänhet, utan mer de som är dedikerade för trafikövervakning.

"Traffipax" är väl numer en förlegad term, men vissa av oss gamlingar använder då och då begreppet. Vet inte ens om polisen använder den gamla polispilot, borde vara pensionerad sedan 10-20 år och ersatt med olika typer av kalibrerade kamerasystem.

Vissa av deltagarna på detta forum är poliser, så lite "inside information" emottages tacksamt så här forumskollegor emellan. Om samvetet tillåter.

Om någon faktiskt, länsvis, har listor på vilka bilar det rör sig om med märke, modell och reg.nummer, så vore det kanon!

+++

Annars, vad är det man skall hålla utkik efter?

Nedan är min egen lista, men vet inte hur korrekt den är. Kommentera gärna respektive "egenskap", då jag bara gissat eller använt sunt förnuft.

- Volvo, Saab, Audi och Passat av lite nyare årsmodeller?
- Minst två stycken i bilen?
- Extra radioantenner?
- Extra backspeglar på höger sida?
- Delvis dold röd/blå lampa innanför grillen?
- Ev kamera eller annan "upphöjning" på instrumentbrädan?
- Vet någon om trafikpoliser alltid måste bära uniform? Hur är det med uniformsmössa när de åker i bil? Om det råder uniformstvång för utövande trafikpoliser, kan de bara "slänga en jacka över skjortan" när de sitter i bilen?

+++

Nu vet jag att alla poliser, även på fritiden och i sina egna bilar, har rätt att ingripa och bör göra det vid pågående brott, men det ligger lite utanför scopet med denna tråd. Skulle tro att det är ganska ovanligt att poliser utanför ordinarie tjänstgöring ingriper mot måttliga hastighetsöverträdelser.
av greenbay
Misstänkt ren, trots att det inte är tvättväder?
Har även sett en 345 som civilbil, förra året! Så de kan luras rejält.
Vet inte vilka bilar som används för trafikövervakning, kanske var det en "spaningsbil". Vet ju från min gamla 345, att den är osynlig, ingen ser en sådan bil, inte bekanta, inte polisen själva.
/greenbay
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13
AC & kylfläkt

Inte direkt plomberad, den var hel utan märke[…]

Jaha, det är en större modell ser jag.[…]

Byte inre styrled