Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan, märkte idag när jag körde bilen att hastighetsmätaren börja hoppa upp och ner och samtidigt tände sig ABS lampan, är det en slump, eller hör dom ihop på nåt sätt? hastighetsmätaren rör sig inte alls normalt, den hackar sig upp och ner och när jag ligger på jämn gas så hoppar den från allt mellan 40-100. när jag parkerade bilen och skulle åka iväg igen nån timme senare så var den helt död, men kom igång igen efter 2-3 minuters körning, med samma fenomen som tidigare idag, så min fråga är vad felar? en kompis säger att kontakten till givaren bak glappar. men vad tror ni är mest sannolikt?
den är bra skum bilen, idag funka allt utan problem, ingen ABS lampa som lyser och hastighetsmätaren funkar helt utan problem.. det regnar som f**n och är blött, och då funkar det, igår gick det inte för det var torrt ute, så mina misstankar om glapp i givarens kontakt har stärkts, tror ni det är orsaken? i och med att allt funkar som det ska när det är blött och inte när det är torrt.. mkt skumt!
Hej

Kabeln som går in i givaren har ett kontaktstycke under baksätet, en ny sådan kostar ca 460kr på volvo. I kabelhärvan som går ner till givaren finns 5 kablar, 3 st till hastighetsmätaren och 2 st till abs, jag misstänker felkod 155 på din bil vilket isf skulle vara kortslutning kablage till givaren bak. Det förklarar varför den funkar ibland och ibland inte.

460 kr är inte mkt att bråka om, men vill du verkligen vara säker finns 2 saker att göra, antingen åka till volvo och be dem felsöka, kostar 300 kr.

Eller ta bort hela kablaget från givaren till skarven under baksätet och kolla efter ärg eller kortslutning. Tror det är vanligare med kortslutning än att givaren bak går sönder.

mvh

Om växellådan är trasig får[…]

Även lacken åldras. Att hålla den[…]

Läckage koppling v70 II

Fråga- Är din bild på cylindern […]

ELFEL från helvetet?

Berätta vilken bilmodell du har samt år[…]