Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wulfen
Heej

Nu var det dags igen 3 gången bilen pajar på 3 månader... aja tog ett varv med bilen i förrgår gick skit bra tills den helt plötslig dog, testa starta den, starta direkt men dog efter 10 sek, bogsera hem pärlan ryckte ur lmm och starta bilen starta och höll jämn tomgång och gick köra dock lite knackigt men fortfarande bättre än med lmm i kopplad.

Testat 2 st från skroten men samma fel endå,nr på de verkar stämma dock visste de inte på skroten om det var till en 2.0 lr 2.0T och nu till frågan kan det vara lmm som spökar? ioch med bilen funkar när jag rycker ur den?, och om det är den är den någon skyllnad på 2.0 och 2.0 T då jag har 2.0 T 99 modell, då de på skroten inte var så kunniga.
Annars kom gärna med andra förslag vad det kan vara.
Tacksam för snabba för, är väldigt behov av bilen :)

Mvh Andreas
av metalHJ
Är inte motorlampan tänd? Om någon sån komponent har havererat borde du fått felkod, alltså får du bästa svaret genom att läsa av koderna. Det ska räcka med att jämföra art. nr. på LMM för att se om det är en identisk komponent eller inte, om siffrorna stämde bör det vara samma värden på dom!

Att en motor går dåligt kan bero på väldigt många orsaker, jag misstänkte min LMM i vintras! Men det slutade med att det var spjällägesgivaren som spökade.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Jo Både Dsa-lampan och "lambasonds" lampan lyser, jo dock närmaste verkstad är 1 mil så får problem att få dit den. Jo de är identiska dock kunde inte skroten garantera att de funkar, så skulle få tbx pengarna imorn.

Jo det kan de ju vara, men tänkte ioch med den gick bättre när jag koppla ur lmm slog tanken direkt att det var den.
Finns det nått sätt att kolla om min är paj ?
av rudarmy
Testat 2 st från skroten men samma fel endå,nr på de verkar stämma
känns som du nu kan utesluta LMM:)
alltså får du bästa svaret genom att läsa av koderna!
word!
Att en motor går dåligt kan bero på väldigt många orsaker!
word 2!

sammanfattning: å ska du till å byta saker tills bilen funkar, så börja med det billigaste först = inte LMM!

nä seriöst köp/låna en felkodsläsare...

mvh bengt
Användarvisningsbild
av Wulfen
Känns inte direkt värt att köpa en felkodsläsare till en bil jag verkligen inte kommer behålla ;), sen om ja hade kunnat låna en så hade jag redan gjort det vid det här laget ;) skämt åt sido ska testa en lmm imorn som fungerar.

Annars blir det försöka köra den utan lmm till volvo haha.
av metalHJ
Om DSA lampan lyser, finns möjligheten att det även i ditt fall är spjällägesgivaren som packat ihop. DSA systemet och spjällägesgivaren är direkt synkroniserade med varandra, och funkar inte spjällägesgivaren som den ska kopplas DSA ur funktion (DSA lampan tänds).

Hör med killarna på skroten om dom har en sån givare ligger som du skulle kunna få testa, det är enkelt att testa och byta! Se till att köp den på "öppet köp" bara, det är inga garantier att det är just den. Tänkte mest på att du hade problem att få bilen till en verkstad för att läsa av felkoder, så kan det vara värt ett försök med den givaren.
Användarvisningsbild
av Wulfen
Absolut, ska dit imorn så kan höra med de, får alltid testa delarna hos de och lämna tbx om de inte funkar, får helt enkelt testa och se om det funkar :) tack för svar!
av metalHJ
Baktill på spjällhuset (När du har spjället monterat på insuget och tittar på motorn med fronten mot dig)

Så, lossa spjällhuset från insuget som sitter med 4 st. bult med storlek 10mm på bulthuvudet - lossa även gasvajer, luftslang, kontakten till spjällägesgivaren och möjligtvis någon mer detalj men det ser du efterhand. Sen har du spjället löst och kan med enkelhet lossa givaren som sitter med 2 st. torxskruvar.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]