- mån 18 apr 2011, 12:39
#520856
Hej hoppas det funkar med en mopedfundering här.
Vi (grabben) har en Baotian 4-taktsmoppe som blivit väldigt orkeslös/svårstartad samt att tändstiftet sotar igen på nolltid.
Han har felsökt det mesta, bytt tändstift, provat annan förgasare, andra munstycken, rengjort luftfilter, justerat ventiler, rengjort tanken mm utan någon förbättring.
Så igår fick jag tummen ur och kollade läget, märkte när jag försökte kickade igång den att kompet inte var något vidare samt att det blåste friskt ur vevhusventilationen när den var igång.
Så vi skruvade bort toppen samt cylinder för inspektion av kolv/kolvringar/ev brända ventiler.
Ventilerna plockades ur och ser okay ut (inte brända).
Cylindern ser okay ut i loppet.
Kolvringarna sitter där dom ska och är inte skadade, men kolven är bränd/sotig på ena sidan ovanför kolvringarna.

Min fundering nu är att fixa en ny kolv och nya kolvringar, något annat ni kan komma på som kan behöva bytas/fixas.
Vi (grabben) har en Baotian 4-taktsmoppe som blivit väldigt orkeslös/svårstartad samt att tändstiftet sotar igen på nolltid.
Han har felsökt det mesta, bytt tändstift, provat annan förgasare, andra munstycken, rengjort luftfilter, justerat ventiler, rengjort tanken mm utan någon förbättring.
Så igår fick jag tummen ur och kollade läget, märkte när jag försökte kickade igång den att kompet inte var något vidare samt att det blåste friskt ur vevhusventilationen när den var igång.
Så vi skruvade bort toppen samt cylinder för inspektion av kolv/kolvringar/ev brända ventiler.
Ventilerna plockades ur och ser okay ut (inte brända).
Cylindern ser okay ut i loppet.
Kolvringarna sitter där dom ska och är inte skadade, men kolven är bränd/sotig på ena sidan ovanför kolvringarna.

Min fundering nu är att fixa en ny kolv och nya kolvringar, något annat ni kan komma på som kan behöva bytas/fixas.
Sent from my Laptop med tangentbord.