Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej hoppas det funkar med en mopedfundering här.

Vi (grabben) har en Baotian 4-taktsmoppe som blivit väldigt orkeslös/svårstartad samt att tändstiftet sotar igen på nolltid.

Han har felsökt det mesta, bytt tändstift, provat annan förgasare, andra munstycken, rengjort luftfilter, justerat ventiler, rengjort tanken mm utan någon förbättring.

Så igår fick jag tummen ur och kollade läget, märkte när jag försökte kickade igång den att kompet inte var något vidare samt att det blåste friskt ur vevhusventilationen när den var igång.

Så vi skruvade bort toppen samt cylinder för inspektion av kolv/kolvringar/ev brända ventiler.

Ventilerna plockades ur och ser okay ut (inte brända).

Cylindern ser okay ut i loppet.

Kolvringarna sitter där dom ska och är inte skadade, men kolven är bränd/sotig på ena sidan ovanför kolvringarna.

Bild

Min fundering nu är att fixa en ny kolv och nya kolvringar, något annat ni kan komma på som kan behöva bytas/fixas.
Har nu letat anledning till att kolvar bränns på detta vis och för snålt med soppa verkar vara vanligaste anledningen.

Har lite svårt att tro helt på detta då förgasaren bestyckats/justerats efter utseendet på tändstiftet och på motorns uppträdande.
På gamla hederliga mopeder kunde det hända att hela tändplattan vred sig med felaktigt tändläge som följd. Det gav liknande symptom.
Kan du kolla att den ger gnista vid rätt tillfälle, d.v.s. strax innan ö.d?
mikebike skrev:På gamla hederliga mopeder kunde det hända att hela tändplattan vred sig med felaktigt tändläge som följd. Det gav liknande symptom.
Kan du kolla att den ger gnista vid rätt tillfälle, d.v.s. strax innan ö.d?
Tändningen på denna är ju inte justerbar utan den sk pickupen som ger ''tändimpuls'' sitter ju i sitt fasta lägen.
Ska iaf kolla att den verkligen sitter där den ska och inte lossnat el dyl :) .

Tack för input :-)-)
av PTV
Av det jag kommer ihåg från min tid med en Suzuki KS50 som mer gick som en lätt motocykel ifråga om hastighet så värmeskar den en gång pga allt för överhettad motor.Den gången såg kolven ungefär ut som på din bild plus massor med repor efter att den skurit.Det var fel på bränsleblandningen när detta bränsle inte direkt var lämpat för mopeden.Tror till och med bensinmacken hjälpte till rent ekonomiskt efter att den skurit pga felet på bensinen.Idag hade man förmodligen bara kunnat drömma om en sådan hjälp.

Identisk med min egen Puch Dakota dödare som förmodligen vilar i mopedhimlen numera.
Bild
Okay om den skurit borde ju cylindern fått sig någon repa, men den ser väldigt ok ut i loppet.

Ska vilket som ner på posten och hämta nya kolven+ringar+packningar och montera dessa.
Hoppas även få en leverans av ventilslippasta idag så ventilerna kan slipas in ordentligt (även om dom ser okay ut) :D .
av *pettson*
Brukar vara så att ventilerna är feljusterade. Det finns ingen frigång på en av ventilerna, därav att den är så svårstartad och förbränner så illa.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]