Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gnestakalle
Lambdavärdet bör inte påverkas, men vridmomentskurvan påverkas istället.
Att motorn blir mer kraftfull är logiskt, min undran var hur lamda 1 påverkas.

Tack för svaret. :)

Mvh GK
av *pettson*
Nej Lambda 1 påverkas sannolikt inte. Även att tempen faller med tryckfallet så är alltid tempen så hög att lambdasonden har arbetstemperatur. Däremot kan det påverka dina avgasvärden i övrigt. Detta tack vare att tiden avgaserna är inne i katalysatorn påverkas. Lägre mottryck gör att det är ett bättre flöde. Bättre flöde ger en högre hastighet igenom katalysatorn.
Iof har en standardkatalysator till 850 hela 42000m2 kontaktyta mot avgaserna invändigt.. Det är ju en hel del.
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Tack för svaret. Inte för att jag kommer att vilja ha en bil som avviker från en god standard men det är kul att veta hur det funkar.

Mvh GK
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Så här ser det ut när man gasar på lite...

Utan turbo...

Bild

Med turbo

Bild
*pettson* skrev:IPå senare tid gått över till att under kortare perioder tillåta upp till 1030 grader.
Silicon har unte en chans på millionen att överleva då "insidan" av packningen träffas direkt av avgaserna som är över 1000 grader, det är därför originalpackningen är stålskodd på insidan.

Bild
Användarvisningsbild
av gnestakalle
För min privata del hade jag köpt spissvärta som man använder på kaminer. Det håller sej svart långt upp i temp, och det är ypperligt på gjutjärn.
Tack för tipset.

Mvh GK
av Akvaristen
grenrörsSilikonet har hållt nu några säsonger. Ingen lukt, fortfarande tätt. I och för sig har jag ju inte kört hårt med opeln. Kanske om man låg och körde husvagn mitt i sommar, låg hastighet, uppförsbacke, och 30 plus. Då hade de 125 hästarna kanske brännt bort silikonet. Men normalkörning hade det i alla fall klarat.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]