"Man måste tro på vad bränslebolagen redovisar vad det är de säljer."
Hmm -så nu ska man tro på oljebolagen och kalla dem bränslebolag i stället !
"Hade man varit så avogt inställd till potentialen i ny teknik då, så hade vi nog varit kvar på stenåldern.."
Japp, och det är vi i Sverige som nöjer oss med att (delvis) byta ut bensinen/dieseln till ett bränsle som ökar förbrukningen i redan törstiga förbränningsmotorer. Ungefär som att fortsätta med ångmaskiner men elda pannorna med sprit.
"Shell köpte hela Cosan - världens största etanolproducent"
Hela, även sockerproduktionen ? OK, då får vi hoppas att slaveristämpeln suddas bort med ett pålitligt "bränslebolag" som ägare.
http://www.antislavery.org/english/pres ... laims.aspx
Royal Dutch Shell has outlined plans for a biofuel venture that could dominate Brazil's ethanol market and provide a platform for the export of the alternative energy source around the world.
Löjligt att tala om etanollobbyn och oljelobbyn samtidigt ?
The Brazilian government is lobbying hard in Brussels in favour of high EU agrofuel targets and for better market access for sugarcane ethanol. However, sugarcane is far from a sustainable source of energy.
http://archive.corporateeurope.org/etha ... ction.html
Better Sugarcane Initiative (BSI) är en stor lobbyorganisation för etanol/socker.
"Most of BSI's members come from industry and the steering committee is dominated by big companies including Cargill, Tate and Lyle, Coca Cola, British Sugar, and the oil giants Shell, and BP, alongside European and American NGO's such as WWF and Ethical Sugar. No trade unions or rural community organisations from sugar-growing areas are involved. Ethical Sugar in the past claimed to be trying to engage with grassroots organisations, but with little sign of success."
Det är märkligt hur multijättar, inkl. olje- förlåt - "bränsle"-bolag blir rumsrena bara de nämner ordet etanol. Bil- olje- och sockerindustrin är stora vinnare på etanolhypen.
Biltillverkarna kan fortsätta att sälja törstiga förbränningsmotorbilar inom överskådlig framtid (inte för intet är Sveriges störste etanollobbyist delägare i ett företag som säljer etanolbilar), oljebolagen får en produkt som kan ge greenwash och passar in i detaljhandeln, bränsletransporterna ökar och det är bara att köra på som vanligt - med den skillnaden att bränsleskatt inte behöver betalas och att "miljöstämpeln" inte ger incitament till sparsamhet. Eh ? Är det inte 2011 nu ?