Här kan ni klottra av er sport, politik, efterlysningar m.a.o offtopic!!!

Moderator: Moderatorer

av qwerty
Orsaken till höga priser i detta land stavas Generalagentur. De små handlarna är bundna att köpa hos dessa och då blir deras inköpspris högt och i många fall även med krav på prisbilden ut till kund.

Sen så lever många små handlare kvar i 80-talet och tron att kunden inte vet något om omvärlden.
av Lövet
Är det inte dags att tråden också diskuterar priserna hos svenska gummihandlare? Verkar vara helt normalt att ett däck som kostar 1200kr hos Däckonline kostar 2500kr hos gummigubben.
andreas_lofgren skrev:Är det inte dags att tråden också diskuterar priserna hos svenska gummihandlare? Verkar vara helt normalt att ett däck som kostar 1200kr hos Däckonline kostar 2500kr hos gummigubben.
Man får praktiskt taget däcket till gummigubbens eget inköpspris när man handlar på nätet.

Meningslöst för gummigubbarna att ha egna lager. Bättre att de satsar på god service istället. Jag skulle gärna se fler monteringspartners där en arabisk-svensk parlör inte behövs.
av Lövet
Det är ju ännu mer märkligt att gummigubbarna är så otrevliga när man kommer med däck köpta nån annanstans. Istället för att tjäna pengar på monteringen så leder ju detta bara till att man går nån annanstans - till nån som fattat hur marknaden numera fungerar.
av *pettson*
Tänk om det varit sant att däck är dyra? Däck är ungefär som allt annat, närmast jämfört är motorolja. Ju bättre namn ju högre pris.
Handlarn går inte lottlös på nåt sätt. Räkna med att han har mellan 50-70% på däcket han försöker sälja till dej. Är det kampanj kan du ofta på dom däck som kostar lite över 1000kr, dra av tusenlappen så vet du vad handlaren gav inkl moms för däcket. Ett däck för 1495= 495 osv.
Det är ju så att ingen vill bara lägga på däck, storpengarna är ju som alltid när man inte måste göra nåt för pengarna. Menar casha in 3-4000 på att du handlar däcken plus att du får betala för att lägga på dom. Då vill ingen bara tjäna dom pengarna som du betalar för bara däckpåläggningen.
En butik i min närhet tog priset på nya däck om han sålde dom inkl montering på fälg, ordentligt påslaget naturligtvis. MEN kom du med egna däck så kostade det 350kr/däck att få monterat. Konstigt nog hade han kunder som handlade av honom?
För min del så satte jag inte en fot där efter den infon.
Senare så blev jag kontaktad av ägaren då det gällde att få bilen reparerad. Det skulle ske under bordet och han hade delar med sej.
Så jag sa som det var: Tar han med sej delarna för montering så är det dubbla vita timpriset svart.
Förstår inte den långa synen och pekfingret jag fick? Upplyste om att vi har samma typ av syn på affärsverksamhet så det finns inget att vara arg för? Kan han dubbla för att han inte får förtjänsten ifrån försäljningen så kan jag också göra detsamma.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]