Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gör en felsöking, det är först då du vet vad som behöver bytas & vad det kan tänkas kosta.
CarMan skrev:Gör en felsöking, det är först då du vet vad som behöver bytas & vad det kan tänkas kosta.
Jao, bogserade ner den till verkstad i torsdags, dom skulle kolla på den idag, så jag väntar på domen med spänning :)
Jaha... servopumpen var tydligen kass så den byttes ut, 2500kr fattigare, trodde bilen var OK nu, den var tyst och snäll när dom hade bytt pumpen, men när jag skulle hämta den och startar upp den, samma ljud och allting, dom rullar in och hissar upp den igen.. läckande styrväxel.. jippi.. not.. så nu ska den också bytas har för mig det kostar en slant men men.. nu vet man vad som var på tok iallafall.
Känns ju lite suspekt att servopump och styrväxel skulle gå sönder samtidigt som att motorn körs med för lågt oljetryck. Vore tråkigt om verkstaden bytte allt detta för dig och sen kommer man ändå fram till att motorn tagit skada och måste bytas. Jag skulle testat att hänga av aggregatremmen som driver bla servopumpen och AC-kompressorn. Om bilen inte är tyst då så kan du iaf räkna bort styrväxel, generator, AC-kompressor etc.
av *pettson*
Vad skönt det är att läsa om kompetenta verkstäder.. Slå ned på servopump och styrväxel, det är naturligtvis det första man gör om en kund kört iallafall i teorin utan olja i motorn med tänd oljelampa :roll: Bara att läsa det gör mej kallsvett...
Menar som det skrivits.. Först lossa aggregatremmen för att se till så allt står stilla.
Sen montera oljetrycksgivaren till instrumentet, istället för oljetryckskontakten. Kika på om där finns oljetryck när man drar runt motorn på starten. Finns det över larmtryck, ja då kan man starta för att se trycket och lyssna på motorn. Men generator och servopump med mera är ju totalt ointressant i det läget..
*pettson* skrev:Vad skönt det är att läsa om kompetenta verkstäder.. Slå ned på servopump och styrväxel, det är naturligtvis det första man gör om en kund kört iallafall i teorin utan olja i motorn med tänd oljelampa :roll: Bara att läsa det gör mej kallsvett...
Menar som det skrivits.. Först lossa aggregatremmen för att se till så allt står stilla.
Sen montera oljetrycksgivaren till instrumentet, istället för oljetryckskontakten. Kika på om där finns oljetryck när man drar runt motorn på starten. Finns det över larmtryck, ja då kan man starta för att se trycket och lyssna på motorn. Men generator och servopump med mera är ju totalt ointressant i det läget..
Har vart på dom nu och dom byter styrväxel såklart, servar bilen också, plus att jag sa till dom att kolla upp ordentligt så att det verkligen är det som är problemet, så det är väl bara att hoppas på det bästa och öppna plånboken :P
Har de förklarat varför oljetryckslampan lyste om det är fel på servopump/styrväxel? Oljud och att du fått fylla servoolja hör dit, men lysande lampa. Jag tvivlar.
KKR skrev:Har de förklarat varför oljetryckslampan lyste om det är fel på servopump/styrväxel? Oljud och att du fått fylla servoolja hör dit, men lysande lampa. Jag tvivlar.
Det kunde dom inte riktigt svara på, men får hoppas dom undersöker det grundligt och kommer med ett vettigt svar, målet är ju att få bort oljudet, lyckas dom med det är jag nöjd och att en kass servopump och en läckande styrväxel blir bytt på kuppen kanske inte är någon nackdel.. men som sagt, surt om dom byter allt detta och sedan att det visar sig motorn tagit skadad pga något annat och den behöver bytas ut etc.
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Hej! Jag har en tidig V40cc tillverkad 2012 men […]

Xenon D3S

LED lampor är inte starkare än en vä[…]

Följde instruktionen men konstigt nog gick n[…]

EX60

Tycker de är bra utrustade som standard. Viss[…]