Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ssebbe
#519800
Tänkte bara kolla här om jag kan få lite hjälp. Det har börjat rosta som bara den fram och på höger sida, tog bort plastlisten fram och det var väl ingen direkt vacker syn. Det är en röd S40 -00.
Min fråga är då, skulle jag som aldrig har fixat någon rost förut kunna klara av detta själv tro? Finns en hel del guider här men känner mig fortfarande osäker. Någon som har några tips när det gäller just mitt fall?
Det ser lite värre ut nu, mer lacksläpp är det plus att det har blivit ett litet hål i plåten i mitten av själva "rostpartiet" på första bilden, ca en centimeter i diameter.
Tacksam för svar.
http://dl.dropbox.com/u/11206954/rost.JPG
http://dl.dropbox.com/u/11206954/rost2.JPG
av metalHJ
#519804
Tja, regel nummer 1 för att lyckas är väl att se det som en utmaning och inte vara rädd för det! Du har ju inte mycket att förlora på att göra ett ingrepp eftersom skärmarna redan är dåliga... Enklast är givetvis att försöka få tag i fräscha skärmar på skroten, och med lite flyt kanske du kan hitta i samma färg. Annars kan du köpa piratskärmar och lacka dom, men det blir en annan kostnad. Dock är du garanterad ett snyggt och hållbart resultat! Problemet med rost är att när det väl brutit ut, brukar det vara svårt att bli av med det helt. Om man inte är riktigt noga med att få dän ALL skadad plåt, och då brukar man åka på att ersätta med ny fräsch plåt som svetsas dit - Helt plötsligt har du mycket jobb framför dig!

Guiderna och trådarna som finns här på forumet är fullt tillräckliga, tror inte du kommer få andra svar i just denna tråd. Detta är inget unikt för just din bil, de flesta x40 med 11 år på nacken lider av problemet.
av metalHJ
#520707
Man behöver varken vara bilmekaniker eller ha 40 årig erfarenhet, för att bedöma om en skärm är rostig eller inte :P Sen om du råkar vara så negativt inställd till plåtslageri och hantverk, kan det ju stå för dig i framtiden! Jag vet väldigt många människor som har lyckats åtgärda värre rostskador, på bilar betydligt mycket äldre än denna bil i fråga. Och dessutom fått det att hålla! Och detta har jag lyckats snappa upp, under bara mina 7 år som hobbymekaniker.
av ssebbe
#520839
Tack för svaren!
Om jag ska köpa nya skärmar, är det svårt att byta dem och eventuellt lacka om dem? Jag har som sagt ingen erfarenhet av detta men det verkar vara lättare att köpa nya skärmar bara.
av rd350
#520848
Är du lite händig fixar du det ganska lätt, de är skruvade dit men räkna med att några av skruvarna är fastrostade då konsruktionen är den samma som på de flesta japanska bilar!
av metalHJ
#520949
Köper du pirat skärmar kan du få räkna med lite pyssel för att få till en schysst passform! Det är inte alltid dessa är 100% i passformen... Lackjobbet rekomenderas att du lämnar till lackerare, såvida du inte har kunskap och utrustning själv. En hel skärm är lite mycket att lacka med sprayburk, så då behövs tryckluft och lackspruta samt "lös" färg.
Användarvisningsbild
av Tomas88
#521985
Ja om man skall fixa det där så att det håller blir man tvungen att plocka loss skärmarna och ta bort den rostangripna plåten och svetsa dit ny. Rosten brukar nämligen krypa ganska långt ner.
av ssebbe
#525582
Jag tänkte köpa skärmar till bilen, verkar lättast så och behöver inte kosta en hel förmögenhet. Finns det något mer sätt att hitta begagnade än bildelsbasen och blocket osv? Har kollat på bildelsbasen varje dag ganska länge nu men det kommer aldrig in någon röd. Annars hur får man tag på piratskärmar eller ska man beställa orginal från Volvo?

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]