Bioman skrev:
Alternativ är bl.a. '
hybriddrift helst med inhemsk biogas som "backup"
Finns det biogasdrivna hybrider att köpa?
ren eldrift
Det finns några enstaka eldrivna bilar, och det är bra. Tyvärr är de lite dyra fortfarande, och beklämmande kort räckvidd på dem (var inte du en av dem som klagar på att man måste tanka etanolbilar så mycket oftare?)
den ensidiga etanolsatsningen har gjort att vi hamnat efter internatiionellt.
Och det är okunniga politiker som ska hållas ansvariga för ensidigheten. De etanolförespråkare som jag känner verkar vara rörande överrens om att etanol inte är det enda framtida alternativet till fossil-bränslet.
T.ex. har Sverige bara fyra normalstora el-bussar i drift mot tusen och åter tusen ute i världen, både ledbussar, dubbelledade bussar och "vanliga" i över 350 städer.
Inga hybridbussar i trafik i Sverige heller, utom någon enstaka i Göteborg. Bara i New York finns ca 1.500 hybridbussar.
Det gjordes även försök med hybridbussar i Stockholmsområdet, men det projektet avslutades tydligen i förtid eftersom tekniken inte fungerade så bra, och blev för dyr. Synd tycker jag.
Och hur många svensktillverkade hybridbilar rullar på vägarna ? Inte en enda ! Här gäller bara törstiga förbränningsmotorer, tacka etanollobbyn för det.
Nu får du nog förklara dig lite, och utveckla resonemanget, för jag ser inte någon koppling mellan bristen på svenska hybridbilar och etanollobbyn. Vilka är etanollobbyn? Det är inte etanol.nu i alla fall.
Numera körs det på amerikansk majsetanol i Sverige, men ingen vet hur stor andel för det är en affärshemlighet.
http://www.lantbruk.com/amerikansk-majs ... 2011-04-06
Lantbruk.com citerar DN, en känd springpojke för diesel-lobbyn. Webb-sidan du länkade till saknar ordentliga källhänvisningar, ingen länk till DN's artikel heller.
Tankar du amerikansk majsetanol ?
Jag tankar inte etanol över huvudtaget just nu, men jag håller på att utreda etanol-konvertering till min bil.
I stället för att bygga upp ett distributionsnät för ett bränsle som höjer bränsleförbrukningen med 30 % för bilar och 60 % för bussar kunde vi ha satsat på energisnåla fordon och fått samma besparing - eller större - av de fossila CO2-utsläppen, samtidigt som vi kunde ha lagt oss i täten vad gäller ny smartare framdrivningsmedel.
Jag är imponerad över hur mycket BS du lyckades klämma in i en och samma mening. Vi får stycka upp den i småbitar
I stället för att bygga upp ett distributionsnät för ett bränsle
Det behövs inte, distributionsnätet finns redan. E85 hanteras inte annorlunda än vanlig bensin. Det finns visserligen små skillnader, men de är obetydliga när vi jämför med biogas, vätgas eller elektricitet (det kostar att gräva ner nya kablar till laddstationer).
höjer bränsleförbrukningen med 30 % för bilar och 60 % för bussar
Vad har
bränsleförbrukningen med saken att göra? Det är ett bullshit argument.
Energimässigt
minskar faktist
energiförbrukningen när man tankar bilar med etanol istället för bensin. Till och med i bilmotorer som inte är gjorda för att köras på etanol. Tänk då vad man skulle kunna göra om man kunde köpa en modern bil med en etanoloptimerad motor. En av Saabs chefsutvecklare sa vid en intervju att de skulle kunna minska etanolförbrukningen med 10% i ett nafs om de bara fick möjligheten att certifiera motorerna för E85-drift stället för bensin. Men se, politiker och myndigheter som springer i oljebolagens tyglar vill inte tillåta det.
kunde vi ha satsat på energisnåla fordon och fått samma besparing
Och här försöker du kollra bort spelkorten... Det finns inget motsatsförhållande. Det är skillnad på bränsleförbrukning och energiförbrukning. Etanolen innehåller lägre energi per volymenhet än bensin och diesel så det är naturligt att det går åt mer av den. Som jag nämnt redan, etanolen är energisnålare än bensinen! Och då har ändå inte någon vidare energi (

) lagts ner på att göra serieproducerade snål-etanoler. Men vi ser lite intressanta objekt vid horisonten, bland annat en Passat med både kompressor och turbo om jag inte minns fel.
Det gäller att se möjligheterna, "trams" som du säger blir t.ex. "smart" om man har lite fantasi och läser baklänges.
:)
Fantasin är det tydligen inget fel på, men jag kan fortfarande inte se att någon har presenterat något realistiskt alternativ som fungerar idag.
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse,
SFN
Skeptic Friends Network och
Etanol.nu
Att mäta är att veta...