Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av DrY
#514190
*pettson* skrev:Kan nån som nu är duktig och påläst ge mej en fullständig rapport om vad som kommer ur avgasröret på en snitt E85 bil?
Den mest omfattande studien som gjorts, gjordes av AVL-MTC på vägverkets uppdrag som jämförde alla utsläpp man vet är farliga (inte bara de reglerade) från två FFV och en biogasbil när de körde på bensin och etanol resp biogas

R Westerholm, et.al, An Exhaust characterization study based on regulated and unregulated tailpipe and evaporative emissions from bi-fuel and fl exi-fuel light-duty passenger cars fuelled by petrol (E5), bioethanol (E70, E85) and biogas tested at ambient temperatures of + 22o C and -7oC; Swedish National Road Administration, Dnr AL90B 2005:16320

(hopplös titel eller hur...) 182 fullmatade sidor....

Finns här: http://www.plateforme-biocarburants.ch/ ... hp?get=130

Studien säger i princip det som redan sagts här i tråden - vid kallstart ökar emissionerna av aldehyder, främst acetaldehyd samt oförbränd etanol, från FFV-bilarna, men när katalysatorn blivit varm så är istället utsläppen mycket mindre. När det gäller de reglerade emissionerna så är de ungefär lika, dock mindre NOx för FFV.

Trevlig läsning!
Användarvisningsbild
av Mabuse
#517850
"Klimatförnekande forskare var lobbyister för tobaksindustrin"

http://teknikdebatt.se/debatt/klimatfor ... sindustrin

Tja, vad gör inte somliga för att tjäna pengar?
Ytterligare bevis på att de som ignorerar klimatförändringarna som finns gör det av sitt egna kortsynta egenintresse, snarare än att använda vetenskapen för människans bästa i det långa loppet.
av Sharkbait
#517863
Bioman skrev:
MattiasD skrev:Trams - idag finns inget realistsikt alternativ till förbränningsmotorn - men det finns realistiska alternativ till att driva förbränningsmotorn och det är etanol!
Det är just den inställningen som är så tråkig och bakåtsträvande och har blivit en produkt av den ensidiga etanolsastningen i Sverige.
Kan bara hålla med dig Bioman!!
Användarvisningsbild
av Mabuse
#517959
Sharkbait skrev:
Bioman skrev:
MattiasD skrev:Trams - idag finns inget realistsikt alternativ till förbränningsmotorn - men det finns realistiska alternativ till att driva förbränningsmotorn och det är etanol!
Det är just den inställningen som är så tråkig och bakåtsträvande och har blivit en produkt av den ensidiga etanolsastningen i Sverige.
Kan bara hålla med dig Bioman!!
Ok, vilka laternativ finns det som är realistiska?
av Bioman
#520119
Trams ?
Alternativ är bl.a. '
hybriddrift helst med inhemsk biogas som "backup"
ren eldrift
den ensidiga etanolsatsningen har gjort att vi hamnat efter internatiionellt. T.ex. har Sverige bara fyra normalstora el-bussar i drift mot tusen och åter tusen ute i världen, både ledbussar, dubbelledade bussar och "vanliga" i över 350 städer.
Inga hybridbussar i trafik i Sverige heller, utom någon enstaka i Göteborg. Bara i New York finns ca 1.500 hybridbussar.
Och hur många svensktillverkade hybridbilar rullar på vägarna ? Inte en enda ! Här gäller bara törstiga förbränningsmotorer, tacka etanollobbyn för det.
Numera körs det på amerikansk majsetanol i Sverige, men ingen vet hur stor andel för det är en affärshemlighet.
http://www.lantbruk.com/amerikansk-majs ... 2011-04-06
Tankar du amerikansk majsetanol ?
I stället för att bygga upp ett distributionsnät för ett bränsle som höjer bränsleförbrukningen med 30 % för bilar och 60 % för bussar kunde vi ha satsat på energisnåla fordon och fått samma besparing - eller större - av de fossila CO2-utsläppen, samtidigt som vi kunde ha lagt oss i täten vad gäller ny smartare framdrivningsmedel.
Det gäller att se möjligheterna, "trams" som du säger blir t.ex. "smart" om man har lite fantasi och läser baklänges.
:)
av *pettson*
#520136
Jag blir lika förundrad varje gång..
Först kör vi alla på bensin. Bensinen är inte bra.. vi ska dra ned på det innan det tar slut.
Vi går över mot etanol, som vi inte har tillräckligt av. Som det dessutom går åt mer av.
Gas.. ja det är alternativet, fast det är ju inte utbyggt och vi kan inte producera tillräckligt med gas hur vi än gör.
Då kommer vi till el, alla kan åka el, ja vi sparar ju i husen för att vi inte har tillräckligt med el, vi har ju elbrist sägs det.
Fina elbilar har kommit, utan att speca några bilar, går att ladda på en timma bland annat, går många trevliga mil, ja utan värmen alltså, utan belysningen och utan övriga funktioner, med alla på? Tja då blev ju inte miltalet imponerande. Kanske missade man det finstilta i reklamen för 1 timmas laddning? 63Amp 400volt.
Jag har inte ens det som huvudsäkring i huset. Jodå det går att ladda hemma det brukar snitta på 16Amp handske och dryga 8 timmar. Eller 220 volt och 14 timmar.
Att reklamen säger annat? Oväntat eller hur? Vi har inte teknologin som krävs. Vi är långt därifrån eftersom dagen teknologi för laddning kräver mer resurser än dom du drar runt huset på.
Ingen som märkt att vad vi än använder så är det alltid en plötslig brist på det?
Och ska vi fixa så det finns tillräckligt, ja då har vi på ett eller annat sätt skövlat. Antingen plats för att borra, odla eller för den delen för att samla ihop (solceller eller vindkraft). Naturligtvis är det också fel sätt att bete sej på. Vi lånar vår värld av dom kommande, det är ingen fantasi.
Det går inte ihop sej att ha elbrist och ha elbilar. Det går inte ihop sej att ha förbränningsmotorer och inget att förbränna.
Kvar är en del bra och en del mindre bra ideer. Kanske är det dags att våra kära energibolag av alla de sorter börjar bestämma sej för VAD HAR VI FÖR ENERGIKÄLLOR?
Så det går att skapa fordon därefter?
Att skapa fordon för energikällor vi ändå inte kan eller får använda är väldigt dödfött.
Nej.. Med hjälp av ingenting ska vi driva allting och dessutom ska det bli nåt över som vi kan använda till nåt annat, gärna nåt extremt miljövänligt. Det är en ekvation som hittintills inte varit lösbar.
Det är så enkelt då att dagdrömma och skriva hur enkelt allting är... Konstigt nog blir oftast inte alla dessa positiva skribenter några entreprenörer i livet.
Kanske är det för att tomma löften inte går att sälja och få pengar för?
Användarvisningsbild
av erikn
#520278
http://www.st1.fi/index.php?id=8437
14.4.2011
Ett mer omfattande produktionsnätverk för inhemsk avfallsetanol utreds

Kommunalt ägda avfallshanteringsbolag i södra Finland gör i samarbete med St1 en utredning om ett mer omfattande produktionsnätverk för inhemsk avfallsbaserad etanol.

Fem kommunalt ägda avfallshanteringsbolag och St1 Biofuels Oy utreder möjligheterna att i södra Finland bygga en anläggning för tillverkningen av Bionolix™ bioavfallsbaserad etanol för trafiken. Östra Nylands Avfallsservice Oy Ab, Loimi-Hämeen Jätehuolto Oy, Rosk’n Roll Oy Ab, Rouskis Oy samt Åbonejdens Avfallsservice Ab utreder möjligheterna att använda bioavfall från hushåll och offentlig verksamhet på bolagens område som råmaterial vid tillverkningen av etanol som kan användas som trafikbränsle.

Utredningen har påbörjats med en kartläggning av det utnyttjade bioavfallets kvalitet, mängd och tillgänglighet. I en förundersökning beräknas det förmånligaste placeringsalternativet för en möjlig ny etanoltillverkningsanläggning med tanke på logistik samt biflöden och med en livscykelanalys bedömer man projektets miljöpåverkningar och lönsamhet helhetsmässigt. Beslut om hur planeringen och förverkligandet av anläggningen skall fortskrida, fattas under inkommande sommar.

Med tanke på helheten ämnar avfallshanteringsbolagen med denna utredning finna det bästa alternativet för behandlingen av det bioavfall dessa ansvarar för. Utredningen stöder även målsättningarna i den riksomfattande avfallsplanen som sträcker sig fram till år 2016 och där det står att 50 % av samhällsavfallet skall återvinnas som material och ca 30 % som energi. De kommunala avfallshanteringsbolagen ämnar i samarbete med invånare, företag och producentorganisationer få ett slut på deponeringen av biologiskt nedbrytbart och brännbart avfall. I dagens läge transporterar alla de bolag som är med i utredningen det separat insamlade bioavfallet till en biogas- eller komposteringsanläggning för behandling. Möjligen kan den separata insamlingen av bioavfall märkbart effektiveras, om denna utredning och livscykelanalysen kan påvisa att detta är vettigt.

Förpliktelsen att distribuera biobränslen stiger fram till år 2020 i Finland stegvis till 20 procent. Det inhemska energiföretaget St1 har sedan år 2007 byggt ut ett nätverk av etanolfabriker vars målsättning är att år 2020 av avfall och biflöden tillverka upp till 300 000 m3 bioetanol för trafiken. Gällande bensinen motsvarar denna mängd Finlands målsättning för användningen av förnybar energi. Den etanol som företaget tillverkar av inhemskt avfallsmaterial är så gott som koldioxidneutralt och ger ett konkret svar på EU:s avfalls- och utsläppsproblem genom att minska de deponerade avfallsmängderna och användningen av fossila bränslen i trafiken.

Företaget använder två olika typer av anläggningar. Förutom de fem Etanolix®-anläggningarna som producerar etanol av avfall och rester från livsmedelsindustrin, tog St1 år 2010 som första i världen i bruk en Bionolix™-enhet i Tavastehus som tillverkar etanol genom en organisk återvinning av bioavfall från butiker och hushåll. Med Bionolix™-konseptet, som även fungerar som objekt i förundersökningen, strävar företaget efter en världsomfattande kommersialisering av sin teknologi.

JS-Enviro Oy fungerade som konsult vid förundersökningen.
Jag tror faktiskt inte att etanol-satsningen är så fel... Nu gäller det bara att försöka lägga sig i täten igen, vi har ju varit där. Vi vill ju inte bli omkörda av Finland än en gång.
av PTV
#520284
Fusionsenergi genom vatten är ju bra.Synd bara att det inte fungerar ännu.El är ju himla bra.Synd bara att den är ihjälskattad och hushållen inte längre klarar av att betala ständiga höjningar av denna el samtidigt som en del vill lägga ner kärnkraften.Men bara i Sverige för i resten av världen bygger man ut den.Etanol är ju också bra.Synd bara att miljoner människor svälter varje dag i världen så varför inte mätta dessa först innan vi omvandlar vår mat till etanol.Enligt dagens uträkningar så klarar vi inte längre av att föda hela befolkningen på planeten och ändå så ska en del av denna mat produktion gå till etanoltillverkning !?.Bara i-lands befolkningen fortfarande kommer fram i sina bilar ha ha ... Det finns inget smart sätt längre när resurserna på denna jord krymper för varje dag samtidigt som befolkningsmängden ökar på denna planet.Behövs inte någon smart matematiker för att räkna ut hur det kommer att sluta.Jag ska i varje fall skaffa en häst när denna parodi är över för då får jag också lov att skita mitt på gatan som fabror polisen gör så kan resten klösa ögonen ur varandra i sina stillastående etanol / miljögasbilar när pållen och jag rider förbi. :D

http://pellesreality.blogspot.com/2011/ ... -2010.html
av DrY
#520291
PTV skrev:Fusionsenergi genom vatten är ju bra.Synd bara att det inte fungerar ännu.El är ju himla bra.Synd bara att den är ihjälskattad och hushållen inte längre klarar av att betala ständiga höjningar av denna el samtidigt som en del vill lägga ner kärnkraften.Men bara i Sverige för i resten av världen bygger man ut den.Etanol är ju också bra.Synd bara att miljoner människor svälter varje dag i världen så varför inte mätta dessa först innan vi omvandlar vår mat till etanol.Enligt dagens uträkningar så klarar vi inte längre av att föda hela befolkningen på planeten och ändå så ska en del av denna mat produktion gå till etanoltillverkning !?.Bara i-lands befolkningen fortfarande kommer fram i sina bilar ha ha ... Det finns inget smart sätt längre när resurserna på denna jord krymper för varje dag samtidigt som befolkningsmängden ökar på denna planet.Behövs inte någon smart matematiker för att räkna ut hur det kommer att sluta.Jag ska i varje fall skaffa en häst när denna parodi är över för då får jag också lov att skita mitt på gatan som fabror polisen gör så kan resten klösa ögonen ur varandra i sina stillastående etanol / miljögasbilar när pållen och jag rider förbi. :D

http://pellesreality.blogspot.com/2011/ ... -2010.html
Nu är du lite dåligt påläst - FAO (FNs jordbruksorgan) räknar hela tiden på detta. Deras rapporter och statistik visar att vi redan idag producerar mat för 9 miljarder människor - dvs så många som vi kommer att bli när befolkningen når sitt max och börjar sjunka igen. Svält och hunger finns förvisso - i krigförande länder och diktaturer men det är ingen brist på mat. Faktum är att fler människor beräknas vara överviktiga än undernärda. Detta trots att vi bara odlar ca hälften av den tillgängliga jorden (FAO statistics 2008). Dessutom är går ca 40 % av den jord som odlas åt till att producera foder - istället för att djuren får beta på marker som inte går att odla. Dessutom så finns en enorm potential att öka avkastningen på Afrikas och Sydamerikas uruselt skötta jordar och småjordbruk.

Till yttermera visso så är biobränslen ett sätt för fattiga bönder att få kapitalinkomster så de kan utveckla sitt jordbruk. Det går nämligen inte att sälja livsmedel på världsmarknaden eftersom det finns ett så stort överskott som pressar ned priserna under produktionskostnaden. Världsmarknadspriserna har förvisso stigit en smula den sista tiden, men ligger fortfarande bara på ca 20 % av 70-talets priser - därför att USA och EU dumpar sitt subventionerade livsmedelsöverskott. Läs exv. FAOs studie "Making Integrated Food-Energy Systems (IFES) Work for People and Climate - An Overview"

Till Pettson mfl - det finns ingen forskare som anser att ett enda bränsle eller en enda teknik kan ersätta diesel och bensin i framtiden.

Det handlar istället om en del biobränsle, en del elbilar, en del laddhybrider - alla så snåla det bara går och så små det bara går + mer samåkning + skippa korta bilresor + planera samhället så att långa bilresor inte behövs lika ofta + överge konceptet just-in-time där varulagren rullar på vägarna istället för att transporteras i bulk + stoppa rena tokprojekt som att frakta vete från Skåne till Älvsbyn och baka bröd där och skicka tillbaks det till Malmö för att säljas.
Användarvisningsbild
av erikn
#520321
Jag skulle vilja veta hur stor yta som är anlagd för golf runt jorden. Jag har en känsla av att den är större än de arealer som odlar gröda för etanol.
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 10

[squote=koolizz post_id=1622649 time=1766146780 u[…]

Brukar haka av minuspolen om jag är osäk[…]

Volvo 850 som ej startar

Har du testat om bilen startar i nödprogramme[…]

Frågade om på min -18 S60,gammla karos[…]