- mån 28 mar 2011, 20:37
#514190
R Westerholm, et.al, An Exhaust characterization study based on regulated and unregulated tailpipe and evaporative emissions from bi-fuel and fl exi-fuel light-duty passenger cars fuelled by petrol (E5), bioethanol (E70, E85) and biogas tested at ambient temperatures of + 22o C and -7oC; Swedish National Road Administration, Dnr AL90B 2005:16320
(hopplös titel eller hur...) 182 fullmatade sidor....
Finns här: http://www.plateforme-biocarburants.ch/ ... hp?get=130
Studien säger i princip det som redan sagts här i tråden - vid kallstart ökar emissionerna av aldehyder, främst acetaldehyd samt oförbränd etanol, från FFV-bilarna, men när katalysatorn blivit varm så är istället utsläppen mycket mindre. När det gäller de reglerade emissionerna så är de ungefär lika, dock mindre NOx för FFV.
Trevlig läsning!
*pettson* skrev:Kan nån som nu är duktig och påläst ge mej en fullständig rapport om vad som kommer ur avgasröret på en snitt E85 bil?Den mest omfattande studien som gjorts, gjordes av AVL-MTC på vägverkets uppdrag som jämförde alla utsläpp man vet är farliga (inte bara de reglerade) från två FFV och en biogasbil när de körde på bensin och etanol resp biogas
R Westerholm, et.al, An Exhaust characterization study based on regulated and unregulated tailpipe and evaporative emissions from bi-fuel and fl exi-fuel light-duty passenger cars fuelled by petrol (E5), bioethanol (E70, E85) and biogas tested at ambient temperatures of + 22o C and -7oC; Swedish National Road Administration, Dnr AL90B 2005:16320
(hopplös titel eller hur...) 182 fullmatade sidor....
Finns här: http://www.plateforme-biocarburants.ch/ ... hp?get=130
Studien säger i princip det som redan sagts här i tråden - vid kallstart ökar emissionerna av aldehyder, främst acetaldehyd samt oförbränd etanol, från FFV-bilarna, men när katalysatorn blivit varm så är istället utsläppen mycket mindre. När det gäller de reglerade emissionerna så är de ungefär lika, dock mindre NOx för FFV.
Trevlig läsning!
- By Lövet