Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toompe
Hej!
Ska byta växellåda på min 745:a, är en vanlig GL/T -91.
Sitter en M46 på nu som skall bytas mot en M47:a. Har koll på vad som skall bytas för att det skall passa.
Frågan är bara egentligen hur man får ner lådan?

Kommer man åt att lossa på skruvarna som håller den mot motorn?

Har tillgång till billyft samt växellådslyft.

Om någon kan ge mig en snabb punktlista på hur man i stora drag får ner skrotet vore jag väldigt tacksam.

Undvik gärna kommentarer om att M47 suger jämfört med M46, OD:n har gett upp för mig och jag får köpa M47:an billigt så det blir så nu! =)

Tack på förhand.

Tommy
av rd350
Du lär få byta främre delen på kardanen för att få ihop det. Alla skruvar kommer du åt underifrån. Jag brukar lossa framröret vid grenröret så är det lättare att få ner lådan. Vidare brukar jag låta spakstället hänga kvar på bilen och lossar de fyra skruvarna som håller det mot lådan och den lilla insexan. Det enda som brukar bråka är möjligtvis kopplingscylindern som kan ha fastnat i sprängkåpan, behandla med rostlösare innan demontering. Låda upp och ner går ledigt på en timme om inget bråkar och du har tillgång till lyft.
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]