Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av opA
Har dykt upp lite youtube-klipp från folk i Sverige där dom jämför Aspen, 95-okt. och V-power.. förvånad över resultatet:

.. vad tror ni ?

Tror ni de gått och blivit etanolinblandning i V-power bensinen nu med eller vad kan ha hänt ?

Jag har inget med detta test att göra så de är inte mig ni behöver kritisera ! ;)
Jag har (tillfälligt hoppas jag) långsam uppkoppling, så jag tröttnade på att vänta på YouTube. Så jag har inte sett filmerna. Men man kan kolla etanolhalten i bensin.

Häll upp i ett mätglas en bestämd mängd bensin som skall undersökas. Notera nivån. Häll på en bestämd mängd rent vatten. Notera nivån. Bensin blandar sig inte med vatten. Det ena flyter upp över det andra i två skikt. Etanol däremot blandar sig med vatten. Den delen av dom båda skikten som kommer att innehålla vattnet ökar nu med mängden etanol, medan skiktet med bensinen minskar i motsvarande volym. Bara att mäta av igen. Prova gärna vanlig E85 också. På stationer med låg omsättning kanske dom inte har hunnit fylla upp tankarna med E85 sommarbränsle, utan har kvar vinterbränslet E75. Kan vara intressant att känna till.
Det behövs inga mängder för dom här experimenten. Någon decilter bensin torde räcka. Bara man är noga att läsa av mätglaset.

På det här forumet finns det flera debattörer som fortfarande går i skolan. Ni kan ju tala med fysikläraren så att ni får låna mätglas etc. etc. Det ger säkert lite intressepoäng också.
av *pettson*
Aspen är ett helt eget bränsle av en helt egen typ, det förvånar mej inte alls.
Inte heller shells soppa förvånar mej då den är lite av egen typ.
Den innehåller inte ren etanol men använder etanols egenskaper som syrebärare och oktanhöjare.
Den innehåller Etyltertbutyleter samt Metyl-tertbutyleter och iallalfall Metyl varianten används som lösningsmedel. Ingen av dessa är trevlig mot gummi.

Att sen bensin brinner svart på ett fat är föga förvånande. Den används som 14 delar luft till 1 del bränsle annars sotar den. Det är känt sen bensinen började styras på lambdanivå. Det gör att ALL bensin av vanlig macktyp sotar om vi lägger den på ett fat. Om man tänt en brasa med lite bensin så ser du också det svarta molnet som blir vid upptändningen av samma orsak.
Att bensinbolagen fuskar med denna bensin torde ju inte vara helt okänt.Men när uppenbart fler och fler får dyra problem med sina motorer pga bensin som t ex V-Power som ska vara högpresterande och som inte innehåller vad den borde är ju problemet desto allvarligare.Vad som inte framkom av de två YouTube filmerna är att även Aspen bensinen innehåller en viss mängd bioetanol.
PTV: Du har instruktioner och beskrivning hur du provar om det är etanol i den aktuella bensinen, här längre upp i tråden. Gör det provet och kontakta dom aktuella bensinbolagen om du hittar något.

För min egen del skulle jag inte klaga om det var etanol i bensinen, men det är en annan historia.
Rådlös skrev:PTV: Du har instruktioner och beskrivning hur du provar om det är etanol i den aktuella bensinen, här längre upp i tråden. Gör det provet och kontakta dom aktuella bensinbolagen om du hittar något.

För min egen del skulle jag inte klaga om det var etanol i bensinen, men det är en annan historia.
Även om jag som privatperson skulle kunna bevisa att de har substitut som ibland inte borde ingå för att blanda ut denna bensin vilket jag knappast lär vara ensam om så är jag garanterat övertygad om att jag fått högst en axelryckning från dessa oljebolag så länge jag inte representerar något / någon med större auktoritet rent juridiskt rättsligt.

Det hela får mig att tänka tillbaka till när den blyfria bensinen gjorde entre och diverse blyade pumpar av som man sa av misstag fylldes med denna blyfria bensin och gav de blytankande bilisterna för tidigt gråa hårstrån.Den gången blev det ett djäkla rabalder från många bilägare som oljebolagen snabbt som attan gjorde allt för att tysta ner.
av *pettson*
Det måste varit riktigt tyst om det ? För jag minns INGET av det rabaldret. Däremot så sattes bensinfiltren igen av färgämnet första gången och senare av att tillsatserna i BF95 löste upp rester i tankar och rör.
För min del är jag förundrad över att blytankande bilister skulle märkt av nånting alls? Skador uppstår inte förräns minst ett par hundratal mil senare om bilen körs hårt, om inte så tar det ännu längre tid, om det nu inte var fel på bilen innan (som för lite ventilspel)? Om du tar en bil som kört blyat i drygt ett år så var den så impregnerad i tanken att resterna som löste upp sej faktiskt räckte till att smörja ventilerna i drygt 1000mil framåt. En bil som kört blyat i mer år hade rester för längre mil.
opA skrev:Har dykt upp lite youtube-klipp från folk i Sverige där dom jämför Aspen, 95-okt. och V-power.. förvånad över resultatet:

.. vad tror ni ?

Tror ni de gått och blivit etanolinblandning i V-power bensinen nu med eller vad kan ha hänt ?

Jag har inget med detta test att göra så de är inte mig ni behöver kritisera ! ;)

Det var de mäst märkliga tester jag sett, dom "bevisar" ingen ting i mina ögon (förutom att killen i filmen försöker skylla på nån annan när hans trimmade motor pajat)
Som redan nämts så är det enkelt att kolla om det finns etanol i bränslet.

Sen undrar jag var man odlar ren V-power utan tillsatser :-) växer den på träd? Eller är det så att hela produkten från grunden är massa olika tillatser helt o hållet !!!
Nu har jag riktigt bredband och har sett filmerna.
Märkligt att skylla på etanol (om det nu finns någon?) Det finns en ofta upprepad mening: Allt som tål bensin, tål också etanol! Kolla den här tabellen:
http://www.kuntze.se/Filer/kuntze_flik_01.pdf Där framgår att det är endast en (1) plastsort som inte är så lämplig tillsammans med etanol, men den plasten förekommer knappast i motorsammanhang.

Däremot är det så här att etanol och dom flesta motoroljor inte blandar sig specielt bra. För att köra på etanol i tvåtaktare, som brukar vara vanligt i skotrar, krävs det speciella oljor. Dom finns. Nu vet jag inte vad BosseN58 har för motor eller om det är etanol i den bensin, samt blandning etc. etc, som han har kört på. Det får han reda ut själv. Det kan ju för övrigt vara vilka tillsatser som helst, som Pettson också beskriver. Och någon av dom kan säkert angripa gummi.

Nu påstår jag inte att det finns Metanol i dom aktuella bränslena, men metanol är tämligen aggresivt mot ett flertal ämnen. Kan ju vara det mot gummi också? Det finns dock "renad" metanol, men den är ganska dyr i sammanhanget.
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]