Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Söker du i forumet här så kommer du att finna hur man felsöker hjullager och hur man gör detsamma med drivknutar.
av robine
ok, har precis läst lite om hjullager, kanske kan vara det...
men det ojämna burkiga ljudet kommer lite när som, vid start, inbromsning, rullar sakta osv. I högre farter är det svårt att höra så då kan jag inte säga att jag känner något direkt. Blir mer psykiskt då man vet att något är konstigt.
kan tycka att det kanske kommer mest från vänster..

En dum fråga kanske men hur är det med inre/yttre drivknut? När jag kollar på biltema under "drivknut" så finns det bara en del? (sökte på mitt regnr)Sitter inre+yttre på samma? Detta är säkert självklart men jag är nog lite trög :)
tack
Användarvisningsbild
av Alfredo
robine skrev:ok, har precis läst lite om hjullager, kanske kan vara det...
men det ojämna burkiga ljudet kommer lite när som, vid start, inbromsning, rullar sakta osv. I högre farter är det svårt att höra så då kan jag inte säga att jag känner något direkt. Blir mer psykiskt då man vet att något är konstigt.
kan tycka att det kanske kommer mest från vänster..

En dum fråga kanske men hur är det med inre/yttre drivknut? När jag kollar på biltema under "drivknut" så finns det bara en del? (sökte på mitt regnr)Sitter inre+yttre på samma? Detta är säkert självklart men jag är nog lite trög :)
tack
När det gäller knutar är det nästan alltid de yttre som går sönder. Jag drukar testa det på följande sätt, med fullt rattutslag pressa bilen ganska hårt åt bägge hållen, då hörs det/känns om det är fel på drivknutarna.
av robine
jag var idag och fick hjälp att byta höger motorfäste fram.
bad då mecken kika på beläggen och han sa att dom hade många mil kvar.

han provkörde bilen för att kunna höra ljudet och då börja han misstänka styrväxeln.
ljudet är "knorrande" och kommer vid vänstersväng (mest?) servooljan var lite låg, den var inte på "add" på stickan med var för låg då motorn var varm. köpte redline olja på mekonomen idag och fyllde på en skvätt.

jag har inte sett något läckage på marken, så vad kan man göra? kolla? fylla på olja och hoppas att det håller ett tag

tack
/R
av *pettson*
om knorrandet uppstår vid full styrning så är det styrstopparna som gnager på länkarmarna. Åtgärdas antingen med dom plastskydd som ska sitta där, eller en klick fett på varje så är det tyst.
av robine
jag ska testa igen men jag tycker att det kanske kommer redan innan fullt ratt utslag.

vart sitter styrstopparna? på länkarmen? länkarmarna är nyligen bytta (från biltema). kanske finns det någon bild? :)

om det är styrstopp eller styrväxel är detta "farligt" att köra med detta?
av *pettson*
Styrstopparna finns på hjulspindlarna. Dom behöver du inte nån bild för att hitta. Styr precis fullt. Stäng av bilen och böj dej ned för att titta vid dina länkarmar. Du ser nu en metalldel som bör vara i närheten av just länkarmarna. Om dom nyligen är bytta så bör också skydden sitta på plats på dom. Du ser vart dom ska finnas. Det är ett skönhetsfel, inget annat isåfall. Det är inte farligt. Men undersök om det nu verkligen ligger till så. Eller så felsöker du vidare. Det är ju så att det är inte särskilt bra att ensam felsöka nåt sånt här. Be nån annan köra bilen medans du själv är utanför. Du ska bedöma när ljuden uppstår och hur dom låter utanför. Helst ska du bedöma varifrån dom kommer också. På så sätt kan du komma närmare lösningen.
av robine
var ute igår och kikade men visste inte riktigt vad jag skulle leta efter...
det enda "skydd" jag hittade satt på länkarmen och var rektangulärt och satt med två plast "pluppar". den ena pluppen hade gått av så den skyddet hängde lite men inte alls mycket.
och det knorrande ljudet låter redan innan fullt rattutslag, och jag tycker det är från vänster som ljuder kommer.
gissar att jag inte hittade hjulspindlarna? om man saknar styrstopp så låter det även vid som rörelser? inte bara fullt rattutslag?

om ljudet uppkommit pga låg oljenivå för servon hur länge bör det då ta innan ljudet försvinner efter att jag fyllt på? jag kollade nivån i torsdags och då såg det bra ut. ev skulle jag kunna tippa i lite till. kör på redlines röda olja från Mekonomen.
Användarvisningsbild
av taxi
Kolla gärna på parallellstag/knarrstag till krängningshämmaren, de kan också knarra när man svänger.
av robine
hur kollar jag dessa? liten guide är att föredra :)

f.ö så har knorrandet typ helt försvunnit nu... kanske var det låg nivå på servooljan som skapade ljudet?

Fixa termostaten och åk längre turer s&[…]

Här är en info-film från INA som v[…]

Kanske att spjällhuset eller kabel dit f&ari[…]

Innerbelysningen fungerar även för mig s[…]