Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Samy85
Hej.

Gör ett försök här på forumet då jag läst att ni kan en del om detta problem.

Har idag en volvo s60 2,4 (utan turbo) årsmodell:2001

Det blinkar ständigt "inget oljetryck stanna omgående"

När bilen är jättevarm så blinkar det inte utan då står det där konstant på tomgångskörning.
När bilen är kall blinkar den inte alls.

Vrider jag på ratten under tomgång så blinkar det till samtidigt som varvtalet sjunker från ca 800 varv till 600 varv.

Har bytt Oljefälla,oljesil,oljetrycksgivare,oljesensor,olja och filter två gånger samt kört en lösande lösning som skulle rena alla kanaler (rekommenderades denna på Bildeve i helsingborg)

Har följt allt ni skrivit om detta problem här på forumet men ändå utan resultat.

Tacksam för snabb hjälp om vad det då kan vara....

Börjar bli halvt hysterisk.

Mvh Samy

EDIT: Efter att ha monterat nya oljefällan igår och oljesilen så börjar motorn gå ojämnt på tomgång. kan jag ha gjort något fel vid monteringen?
Användarvisningsbild
av lilleman
Vilket jäkla elände :( önskar jag hade något att komma med :(
Min gick på fyra cylindrar idag efter att insuget varit av det
var kontakten till treans spridare som inte satt i riktigt
så kolla så allt kommit på som det ska

Mvh/Roger :)
Användarvisningsbild
av CarMan
Om den inte lyser vid kall motor, man lyser vid varm motor så betyder det presis det som står! Du har för lågt oljetryck & ska stanna ommgående.
Har du gjort rent oljetroget så detvart "blankt" invändigt?
Användarvisningsbild
av CarMan
Det kan inte komma till oljekanalna, då d,om ligger efter oljefiltret.
Det är svårt att göra rent troget, är du helt 100 på att du fått rent överallt? Tilixempel så är det inte så lätt att få bort allt i den fyrkantigakanalen i botten som vänder o går upp mot oljefällan.
Sen kan man ha mycke skit på blockets sidor, gjorde du rent presiss allt?
av Samy85
Jag minns inte om jag rensade någon fyrkantig oljekanal. Jag rensade tre kanaler. Men har du bild på den fyrkantiga du refererar till? Om jag ser den kanske jag känner igen den.
Användarvisningsbild
av CarMan
Oljefällan träs på en rund kanal på blocket, denna kanal övergår o blir fyrkantig i blocket.
kanalen fortsätter från blocket ner i oljetroget, ända ner till botten, där den gör en skarp U-böj
Det brukar vara lite knapigt att få rent denna kanal, så du borde minnas om du gjort rent den.
av Samy85
Jag vet nu vilken du menar. Du har rätt, jag minns nu att jag trodde att det var stängda "väggar". Men får väl göra om det då. Men hur kan jag komma in i den så den blir rengjord ordentligt då? Jagminns att den var väldigt väldigt trång och konstig.
Användarvisningsbild
av CarMan
Vi doppar hela troget i ett lösningsmedel som löser upp allt.
Sen måste man byta silen igen, för den är ju täppt igen.
av Samy85
Ok. Så du menar att man inte ska rengöra uppåt, in där oljesilen sitter. Du menar kanalerna som går inbyggda i troget. Vad för typ av lösningsmedel är mest effektivt att använda för att lösa upp allt?

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]