Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
USA är den viktigaste marknaden, precis som du säger.
Endast 14% av bilarna säljs här, och fördelningen mellan modellerna är ju inte alls densamma som i USA, med andra ord, det som säljs/efterfrågas här är ingen stor och viktig del för Volvo.
Vart utvecklingen och produktion sker är ju inte det minsta intressant om vi pratar om vart produkten har sin bas, det är det jag menar!
När jag pratar om bas så menar jag marknaden för försäljning, och totalt sett är den inte här i Sverige.

Att som någon sa "äga sina produkter" håller jag med om att det är bra, men så ser ju inte alltid ekonomerna på det. Och när det gäller vilka en företagledning lyssnar på eller inte så smäller ekonomernas uttalanden högre än teknikernas..
Skulle det vara så att Ford/PSA vill chockhöja priserna efter avtalet gått ut så byter man väl leverantör, finns andra motortillverkare..
av bal
Variosboy skrev:USA är den viktigaste marknaden, precis som du säger.
Det är den största marknaden, men viktigast är nog ändå hemmamarknaden. Bilarna utvecklas för svenskars behov, och det är säkerligen den trognaste kundgruppen. Volvos image bygger också på att vara stora i Sverige.

Om man gör tankeexperimentet att Volvo genom någon felsatsning skulle tappa stort på hemmamarknaden kan man vara övertygad om att det skulle gå åt skogen på USA-marknaden (och andra främmande marknader) också. Det omvända tror jag däremot inte skulle vara fallet.
av Mwi
Hemma marknaden är definitivt viktig för Volvo om man skall ha trovärdighet på exportmarknaden. Men för Volvo är det mycket bättre marginal att sälja en full matad bil i USA eller för all del Kina jämfört med en tjänstebils specad bil i Sverige.
av perhall
Visserligen, men med nuvarande dollarkurs är 37000 pris före rabatt för S80 3,2 inte mycket mer än 200 000, och då för en 243 hk S80 med skinn, elstolar, 17" alu och en massa annan lull-lull.../PH
av vicster
Mwi skrev:...för Volvo är det mycket bättre marginal att sälja en full matad bil i USA eller för all del Kina jämfört med en tjänstebils specad bil i Sverige.
Vad jag har hört är det tvärt om. I USA är det enorm konkurrans om bilköparna att vissa bilmärken t.o.m. säljer med förlust.
Vet inte om du känner till alla förmåner man får av att köpa ny bil i USA, men här är några; fem års nybilsgaranti, fem års fri service på alla modeller mm mm. Och ändå lägre priser än i Sverige och övriga världen.

Sen är det klart att tjänstebilar inte är någon guldgruva det heller men tror nog de tjänar mer på det ändå. Och såklart får man jämföra lika utrustade bilar, hur skulle man annars kunna få fram någon vettig jämförelse?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Min gissning är det var viktigt hur Volvo sålde i Sverige och hur märket uppfattades här under den tiden man byggde upp märket i USA, men nu när det redan säljer så är det nog mer viktigt vad som händer på den marknaden där den faktiskt säljs..

Jag menar, försök få en Amerikan att köpa en DRIVe.. Tror inte det smäller så högt..
Men här är det ju betydligt mer poppis!

Men åter till trådens ämne:

Volvo behöver få ner fler motorer under 120 gram för att kunna konkurera med de andra märkena.
Användarvisningsbild
av V9097
Variosboy skrev:Volvo behöver få ner fler motorer under 120 gram för att kunna konkurera med de andra märkena.
Absolut!

Min uppfattning är att Volvo ligger lite efter i mellanstorlek på bilar (endast med avseende på 120g CO2, i övrigt jättefina bilar). Som nämnts i tråden finns 9-3, 3-srien och a4 med betydligt högre effekt än 115hk och förbrukning under 120g. En S60/v60 D3 119g är mer eller mindre ett måste om Volvo ska hänga med.

Däremot ligger Volvo väldigt långt fram med v50 DRIVe som är klassledande med 99g.

På storbilssidan håller Volvo jämna steg med konkurrensen. Mig veterligen finns ännu ingen 5-serie, A6 eller 9-5 som klarar 120g, utan flera av dem ligger i intervallet 125-140g.
av svendufva
Ja min D5 -11 var ju väldigt imponerande fast åt fel håll. Uppgiven förbrukning bör tas med en stor nypa salt.

Bokade förra veckan kunskapsprov efter att lu[…]

Äkta Roundup fixar det enkelt.... var sä[…]

Byta tändningslås

Du skall kunna byta låset mot ett nytt, l&ar[…]

Jag köpt hem Mcase-säkringar för […]