Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
isak skrev:menar du att det går att komma runt transpondern?
var ju en omständig procedur att programera nya nycklar på MB.
Isak
Det är inte omständigare än man gör sej..
Att komma in i en opel årsmodell 98-2006 och åka iväg med den utan rätt nyckel, t.ex tar mej som amatör hela 4 minuter. Jag har trots att det sägs att det inte går, gjort exakt samma med en volvo systemtester på en S70 -98 med hjälp av rätt folk på volvo gtb. Stängt av transponderkravet, startat med en nyckel som inte fungerar med transponderkravet och sen slagit på det igen när vi fått ordning på nyckeln. Även där med pinkod.
I opel är det bara en fråga om bilägaren har ordning på sina papper i bilen och att ha rätt utrustning. Jag har nämligen gjort det på förra jobbet då en tant blivit väskryckt på sina nycklar, bilen skulle prompt flyttas från vår parkering och in i verkstaden. Efter att ha klurat en stund så kom jag på exakt hur man ska göra och tyvärr är det ytterst enkelt. Det lär gå fortare om man inte är rädd om lås och inredningar osv. Jag behövde inte tjuvkoppla en enda sak. OCH.. jag kunde faktiskt låst bilägaren ute ifrån sin egen bil om jag tjurat.

För att svara kort på frågan om det går att komma runt transpondern. Svar: Ja.. Med serviceutrustningen kan du alltid med hjälp av pinkod slå transponderkrav på eller... av.
Gissa vad tjuven gör?..
När det gäller MB så visar ju ena länken ur jobbigt det lär bli. Låna orginalnyckeln och gör en egen. Eller gör som proffset, stäng av transponderkravet..

Sålänge det pinkoder för att lösa nånting i serviceväg lär tjuven ta samma väg.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
sicnarf skrev:En riktig ratt krycka för 6-800 kr är det enda som hjälper mot dessa-
Såg att proffstjuvarna fixar kryckan på några sekunder, kyler bara ner den med flytande kväve och knackar till den.....
Användarvisningsbild
av StringerBell
Hur sätter man press på tillverkarna när det är försäkringsbolagen och slutkunden som får ta smällen?
av *pettson*
StringerBell skrev:Hur sätter man press på tillverkarna när det är försäkringsbolagen och slutkunden som får ta smällen?
En utmärkt fråga. Kanske är det dags för försäkringsbolagen att framförallt vägra försäkra nybilarna utan bättre krav på stöldskyddet? Nybilar som inte går att försäkra är ingen bra affär.
Användarvisningsbild
av erikn
Det är inte försäkringsbolagen som tar smällen, det är bara vi slutkunder. Därför kommer de nya bilarna gå att försäkra även i framtiden.
av *pettson*
erikn skrev:Det är inte försäkringsbolagen som tar smällen, det är bara vi slutkunder. Därför kommer de nya bilarna gå att försäkra även i framtiden.
Jag tror det är rätt otrevligt att vara försäkringsbolag när allt fler kunder sätter sej in i att bilarna faktiskt går att stjäla. För när bolaget ska tjafsa om ersättning så går det att bevisa att bilen faktiskt går att stjäla. Försäkringsbolag har haft mycket åsikter i lång tid men faktiskt fått ge sej vartefter då skydden inte är vad man lovat.
Det gör att det blir utbetalningar med minskad vinst som följd. Det går inte heller att höja för kunderna hur mycket som helst. Det slutar med att kunderna väljer bolag efter bolag och till sist väljer utländska bolag. Så vi kan ge en vink om att det är dags att sätta lite krav på tillverkarna. Gör det gärna i dom enkäter som dyker upp ibland istället för att slänga dom.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Någon som är mer insatt i ämnet och som kan ge statistik över hur många bilar som rullar i sverige och hur många promille av dom som stjäls varje år!?
(orkar inte leta själv) :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Bilstölderna minskar markant alltså, och antalet bilar på våra Svenska vägar ökar, är tråden månne en höna av en fjäder!?
(Klart att det inte är bra med lättstulna bilar, men trots det är det ju rätt ovanligt att dom blir stulna..)
Användarvisningsbild
av isak
är väl premiumbilar som håller upp statistiken BMW PORCHE MB SUV bilar som oftast tar vägen österut. förstår nu hur de hackar sig in i bilar utan att lämna skador.
Isak
Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]

Hej alles ! Har de senaste åren fått b[…]

244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]