NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaxelsson
Varje gång man använder spolarvätska för vindrutan så spolar det med automatik på strålkastarna, det verkar inte spela någon roll om man spolar lite eller mycket. Tycker det är enormt störande, kan man undgå strålkastarspolningen? Bilen är V50-05 8)
av jaxelsson
Hm, är det var fjärde gång, jag upplever det som vid varje, det har ingen betydelse om bilen stått still emellan osv?.. Det är ju inte hela världen, men en säkring kanske kan vara alternativ, ska se hur den spolar vid nästa tillfälle också..
av WSAB
Ögnade igenom min instruktionsbok lite snabbt när jag köpt bilen och det stod nåt om att lyktspolningen aktiverades typ vid var 4:e vindrutespolning för att spara vatten, men det fanns även "tidsfunktion" om vindrutespolningen inte använts på ett tag.

Det vill säga att när första gången spolningen sker, så spolas även lyktorna om det gått en längre tid sen man använt spolningen, alternativt tändningen varit avslagen.
Kanske därför du upplever att den spolar varje gång?
av Pippolei
Jag har upplevt samma sak med att den spolar strålkastarna alldelles för frekvent (det slukar en väldans massa spolarvätska).

Jag bad de ändra intervallen för strålkastar spolning i o m service hos Volvo, men fick till svar att det inte går att ändra.

Anledningen till att den spolar strålkastarna varje gång är för att du haft bilen avstängd eller att det gått tillräckligt lång tid mellan spolningarna.
av jaxelsson
Då kan det nog absolut stämma om tändningen varit avslagen m.m.. jag återkommer i frågan om jag gör något åt det eller bara låter det vara. Tack för respons i allafall :)
av jaxelsson
samuelp skrev:Hej

Det räcker med att ställa ljusomkopplaren på 0 då spolas inte lyktorna.

//Samuel
Tjena,

Bra förslag, det funkade alldeles utmärkt och har därmed "löst" mitt bekymmer :)
Motorn tappar kraft och dör.

Lampan börjar inte lysa direkt. Om det ä[…]

Hej! Nykomling i forumet här😊 Har en XC90 202[…]

installera dragkrok

Kollade på skroten och det finns två m[…]

Om Din bil halkar till så kommer också[…]