NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sitter i bilbytartankar... har en V40 som börjar bli för gammal och tänkte byta upp mig till en V50 flexifuel.
Men jag kör korta sträckor te.x. 10 min, står still 20-30 min och kör en kortare sträcka igen osv. flera gånger varje dag. Nu har jag sett att flera här inne skriver att det inte är bra. Är det kört för mig att ha en ethanolbil?
Tacksam för råd då jag har noll-koll på det här med motorer, men ni här inne verkar veta det mesta! :wink:
/Cissi

P.s Förresten, när jag ändå har tagit mod till mig att skriva här... är det någon som vet något om livslängden på en flexifuelbil? Tittar på -06, -07 -or för ca. 100.000kr och för dom pengarna vill man ju att bilen ska ha hålla ett antal år. d.s.
Jag har en V70 2.0 F, som jag har haft i ett år snart. Visserligen kör jag oftast längre sträckor än vad du uppger, men ibland också korta. Men så illa som du befarar är det inte. Du måste ju kunna använda en bil på dina villkor och efter dina förutsättningar. Så jag tror dina farhågor är överdrivna. I många kommuner t.ex. används ju FFV-bilar av hemtjänst och liknande. Dom bilarna lever vidare.
Du skulle ju kunna föra en journal för att se mer exakt hur du kör, och sedan när du gör service få reda på om något missförhållande har uppstått. Om det är problem finns ju det lagrat i fordonsdatorn. Och är du händig så kan du säkert koppla in dig permanent på fordonsdatorn i OBD-uttaget, och föra över uppgifterna till en bärbar dator. Jag har inte kollat, men det finns säkert möjligheter också till användning av I-pod och allt vad det nya nu heter?
Jag tillhör de som varnat för att köra korta sträckor med vilken bil som helst. Och då menar jag korta sträckor/kort tid. 10 min anser jag inte är kort tid i detta sammanhang. Då hinner bilen i de flesta fall nå upp till arbetstemperatur. Jag har aldrig haft problem med 1,8F, men jag ser till att köra minst 5 min innan jag stänger av. Den bil jag haft som varit mest "tjurig" med detta var en V70-99.

Vad beträffar livslängden kan jag inte hjälpa dig, min bil är bara 1 1/2 år gammal. Men jag tror inte att det är någon fara med livlängden på 1,8F. Motorn har ju funnits många år.
På sommaren kör ren etanol så långt de går, vintertid ren bensin så funkar flexi motorn riktigt bra. Det är adaptionen som ibland inte riktigt hänger med när mann konstat blandar besin/etanol, Då kan de kan bli bekymmer men ojämn förbränning.
Men varför köra på bensin överhuvudtaget? Jag har kört på etanol sedan bilen var ny i oktober -09. Och det har varit de strängaste vintrarna på mer än 40 år.
Tack för alla svar, det verkar då som om jag kan köpa en flexi-bil i alla fall, trevligt!

Nu läste jag någonstans att motorn som sitter i V50f är en FORD-motor..? så nu funderar jag på...

Min budget är max 100.000, ska jag satsa på en Ford Focus kombi som gått ca. 5' mil eller en V50 som gått ca. 10-13´ mil (årsmodell från -07 tittar jag på). Vad blir bäst ekonomiskt i längden liksom, en V50 som gått +10' mil börjar väl kosta en hel del i reparationer, eller?
/Cissi
Jag har jämfört, du får vad du betalar för. En Volvo V50 känns betydligt bättre och verkar ha bättre kvalitet än Focus. Det skriver jag inte för att försvara mitt bilval.
Är inte 12'-mila servicen något att hålla reda på? Har för mig att jag läst en tråd om att den servicen är riktigt dyr. Kan ha varit en annan bil.
erikn skrev:Är inte 12'-mila servicen något att hålla reda på? Har för mig att jag läst en tråd om att den servicen är riktigt dyr. Kan ha varit en annan bil.

Du tänker nog på dieselmotornerna med partikelfilter, som skall bytas vid 12.000 enl. Volvo
installera dragkrok

De delar som du behöver för att montera […]

Kan inte låsa upp dragkroken

Tack för den. Jag hade fel -- det går a[…]

Läste ett test at Zeekr 7X i Teknikens vä[…]

Jag har SIM-kort i bilen mest för att då[…]