- lör 12 mar 2005, 12:25
#5181
Hej,
Ett växande problem, kanske mest i större städer.
När en tvåfilig motorväg blir trefilig sker det alltid genom att den tredje läggs till som en ny högerfil på vägen. En ny "snigelfil".
Resultatet blir att INGEN av sniglarna flyttar sig över i den nya högerfilen och den gör därmed ingen nytta alls. Varenda släpvagn, husvagn, kepsgubbe och hönshjärna ligger kvar i mitten!! Säkrast där, störst valmöjlighet där...!
Det bästa vore om nya filer läggs till och plockas bort till vänster på vägen. Vakna bilister använder då aktivt den nya filen. Sovande bilister gör det inte.
Till delar är det VÄGVERKETS FEL som genom sitt filritande uppmuntrar den passiva körstilen - att ligga kvar i mitten.
Irriterande!!!
Ett växande problem, kanske mest i större städer.
När en tvåfilig motorväg blir trefilig sker det alltid genom att den tredje läggs till som en ny högerfil på vägen. En ny "snigelfil".
Resultatet blir att INGEN av sniglarna flyttar sig över i den nya högerfilen och den gör därmed ingen nytta alls. Varenda släpvagn, husvagn, kepsgubbe och hönshjärna ligger kvar i mitten!! Säkrast där, störst valmöjlighet där...!
Det bästa vore om nya filer läggs till och plockas bort till vänster på vägen. Vakna bilister använder då aktivt den nya filen. Sovande bilister gör det inte.
Till delar är det VÄGVERKETS FEL som genom sitt filritande uppmuntrar den passiva körstilen - att ligga kvar i mitten.
Irriterande!!!
Volvo S80 T6 2002