...

Moderator: Moderatorer

av Anbo32
Hej,
Ett växande problem, kanske mest i större städer.
När en tvåfilig motorväg blir trefilig sker det alltid genom att den tredje läggs till som en ny högerfil på vägen. En ny "snigelfil".

Resultatet blir att INGEN av sniglarna flyttar sig över i den nya högerfilen och den gör därmed ingen nytta alls. Varenda släpvagn, husvagn, kepsgubbe och hönshjärna ligger kvar i mitten!! Säkrast där, störst valmöjlighet där...!

Det bästa vore om nya filer läggs till och plockas bort till vänster på vägen. Vakna bilister använder då aktivt den nya filen. Sovande bilister gör det inte.

Till delar är det VÄGVERKETS FEL som genom sitt filritande uppmuntrar den passiva körstilen - att ligga kvar i mitten.

Irriterande!!!
av Addekarlsson
Men i många fall är det omöjligt att lägga till en fil på vänster sida, för det finns mötande trafik till vänster.....
Så lägga till en fil på vänster sida hoppas jag vi slipper..... :wink:

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Brainy
Måste isådana fall byggas in genom att man svänger motorvägen och det tror jag inte man vill göra i onödan.
/Anders
av Anbo32
En idé i anslutning till diskussionen, varför måste mötande filer ligga bredvid varandra?
Första steget borde vara att sära de mötande banorna - och vips: smalare motorvägar (i varje riktning) och ingen som bländar någon.

Kanske blir dyrt...
Men kanske lättare att projektera.
Användarvisningsbild
av Brainy
Dyrt precis som du skriver, blir väl till att börja med dyrt att och omständigt att bygga när inte maskinerna kan komma mellan körfälten på något enkelt sätt, sen måste man bygga massvis av små vägar mellan körfälten så räddningsfordonen kan vända någonstans osv.
/Anders
av Kenta
Håller med om att sniglarna ändå ligger i mitten. Det är t.o.m så att när dom kör kör ut från en påfart så tränger dom sig genast ut i mittfilen även om det är tomt i högerfilen.
av dad
Trafikförordning (1998:1276

7 § Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.
Användarvisningsbild
av pegee
Orsaken till att den tredje filen ansluter från höger är att långsamgående trafik, dvs lastbilar, skall slippa att tränga sig ut i den snabbare trafiken bakifrån. Med en egen högerfil så kan de ta sig ut och vidare utan att trafiken i övrigt störs.

Sedan håller jag med till fullo att de muppar som ligger i mittfil borde med milt våld fösas över till högerfil. Jag jobbar skift och kör ibland hem kl 01.00 på natten, och där ligger en dj--el mitt i vägen, i den glesa nattrafiken! Förvisso, han stör ingen, men han (hon?) har inte fattat vad som gäller.
Användarvisningsbild
av 911RS
I Stockholm så skyltar man i alla fall om att man ska använda höger körfält, så något gör man i alla fall.

Men jag håller absolut med om att det är ett problem som till stor del borde kunna lösas om folk låg i det körfält som var anpassat för deras fart.
Användarvisningsbild
av Bothner
Då kan ju en taxinörd som jag efter 21 års heltidspendlande mellan arlanda och stockholm kontra med att om jag väljer högersta filen i något så när gles trafik, så får jag byta fil varje kilometer för ellehanda epatraktorer och kärringar som pratar i mobilen, trabanter, husvagnar, hästsläp, knarkarkenny, nisse med kass topplockspackning, SAAB 900 med öppen motorhuv, polacker med blåbärshinkar under pressenning på takräcket...... Men visst gillar man "aktiv " körning så blir ju livet hel-lattjo. Själv ligger jag aldrig i högerfilen då min bil är inställd på 120. Då får man tillräckligt att göra med filbytandet mellan ytter- och mittfil, då trabanterna även ligger i mittfilen och ångar på i 100. Jag har för mig att innerfilen i Tyskland är till för långsamtgående trafik som tradare och trabanter. Resten placerar sig efter hastighet.
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]