Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fellow
Hejsan!
Blev igår en glad ägare utav en V40 2.0T utav 2004 års modell med 8600 fina mil på mätaren!
Har kollat det mesta innan jag köpte bilen och den är i kanonskick men jag oroar mig lite över rost!
Man ser ofta dessa bilar med rost runt motorhuv, hjulhus och bagagelucka vid lyktorna och jag har synat bilen och ser att det är en del stenskott ner till plåten både på huv, runt grillen och i hjulhus men inget direkt angrepp från rost ännu.
Bokat tid för rostbesiktning om 3 veckor hos tectylverkstad men fullständig behandling ligger på 9000 kr vilket jag känner stor olust att lägga ut. Så är det någon som rostskyddat själv med gott resultat? Finns det anledning att rostskydda dessa mer än hjulhus, motorhuv och bagagelucka hos firma och försöka sig på resten själv? Aldrig rostskyddat en bil men vill att denna ska hålla sig fräsch i 5-6 år till nu i min ägo.
Har en till fråga, omlackering av motorhuv och bagagelucka bör det göras innan rostskyddet då antar jag?

Bättre att förebygga rosten nu innan den kommer iaf!
Användarvisningsbild
av Fellow
Nightmare89 skrev:Kan ju börja med å fråga om listerna runt hjulhusen är borttagna? annars e det ganska stor risk att det finns rost där.
Ja jag har classicmodellen så det sitter ingen list längs huset.
av Tenai
Vad jag har hört så ändrade volvo sitt rostskydd på fas2 från fas1. Dvs att fas2 inte är lika mottaglig för rost runt grill, skärmar och bagageluckan som fas1.
Men det är ju såklart stål vi pratar om, och det rostar. Men om du har planerat att ha bilen i minst 6 år till, och den är i bra skick nu, så tycker jag det är värt med en ordentlig behandling.
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]