Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qan
Vad är det egentligen som går sönder på alla dessa handbromsar? Är det alltid den lilla armen som inte återfjädrar som den ska p.g.a. rost och skit eller är det något inuti oket som inte lirar?
av rudarmy
vad som exakt går söner vet inte jag iaf..
men det jag vet är att, används handbromsen( typ alltid vid parkering) kontinuerligt så håller den längre iaf!

mvh bengt
av juste
Min är 11år nu. Har aldrig haft problem med handbromsen. Använder den varje dag.
Peppar peppar.... :)
av metalHJ
Det ligger definitivt något i att använda handbromsen dagligen så håller grejorna längre! Det är mekaniska delar, och om det inte används kärvar det ihop (rätt logiskt). Varför oken har en tendens att gå sönder mer på x40 vet inte jag heller, och det som är ännu mer dumt är att Volvo valt ok som inte går att renovera i efterhand. Det känns som att det handlar om ett ekonomiskt val, dessa ok var billiga att sätta på bilen när den tillverkades helt enkelt.

Jag har alltid varit noga med att använda handbromsen, det är inte alla gånger det behövs men jag gör det för att bromsen ska vara motionerad och funktionabel när den väl behövs! Jag har inte haft något problem med oket jag smörjde upp enligt beskrivningen jag angav tidigare i tråden. Och detta är över ett år sen...

Nu har jag dessutom köpt en till bil, denna gång en S40 automat. Och med automat är ju risken ännu större att man slarvar med handbromsen, men jag vill samtidigt inbilla mig att man besparar lådan lite mera genom att inte belasta den mekaniska bromsen i lådan hela tiden. Jag lägger alltid i handbromsen innan jag släpper på färdbromsen när jag parkerat och lagt växelväljaren på P. Det känns bättre att låta handbromsen hålla bilen stilla, än lådan. Lådan kan vara en säkerhet om handbromsen av någon anledning skulle släppa...
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]