Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Toompe
Hej!
Har lite strul med overdriven på min M46:a, Mitt problem är att overdriven ibland är jäkligt seg på att gå ur. Den går i hur fint som helst.
Men ibland när jag ska klicka ur den eller växlar ner så är den fortfarande i även om lampan slocknar. Sen kan den ramla ur efter ett tag om jag gått ner i trean eller tvåan och gasar fullt.
När den väl gått ur så går det att få i den igen utan några som helst problem. Känner på mig att jag skriver väldigt osammanhängande och tradigt men fråga bara om ni inte förstår så ska jag förklara bättre.

Jag har bytt olja i lådan precis utan förändring. Har även haft loss kabelskorna från solenoiden(?) på OD:n och gjort rent dessa och haft på kontaktspray.
Sitter jag med tändningen på och öppen dörr så hör jag att både solenoiden och reläet klickar som det skall. Problemet uppkommer oftast (kanske till och med endast) i högre farter, om jag kör över 90 ett tag till exempel.

Bilen det handlar om är en 745 -91 GL/T

Va mer ska jag kika på? :)

Mvh Tommy
Användarvisningsbild
av Sparkz
Problemet ligger nog i själva överväxeln då... Kolvarna 46/49 trycker på 53 som drar i 42 som via lagret 43 trycker konkopplingen 40 mot den yttre konan 39 och bromsar fast den. När överväxeln ska ur ska oljetrycket försvinna i magnetventilen, fjädrarna 52 trycker konan 40 mot utgående axeln 56 i stället. 1:1, direktdrift.

Så, skräp i magnetventilen, kolvarna går trögt, eller om konan är sliten och nyper fast.
Det finns en plugg där man kan koppla in sig och mäta oljetrycket. Kan ju vara intressant att se så det rasar ner till 0 direkt... Det är väl det enda man kan göra utifrån. Det finns ett filter 27 innanför det lilla tråget, men om det var tätt borde det vara problem åt andra hållet. Lågt oljetryck så konan slirar.
Men vad man än ska göra i överväxeln så blir det antagligen mer jobb och pengar än en komplett låda på skroten.
Bild
av Toompe
Tackar så hemskt mycket för den fina förklaringen. Kan väl tillägga att jag när jag bytte olja också tog bort luckan på OD:n och gjorde rent filtret som satt där. Inte det lilla bakom pluggen dock eftersom jag saknar specialverktyget.
Problemet uppstår så pass sällan så jag känner att jag inte tänker gröta så mycket mer med det om det är som du säger. Får gå som det är och blir det värre så byter jag låda helt enkelt.
Tack o bock igen Sparkz! du är suverän.
av volvo944gl
när du lägger ur växeln trycker du ner kopplingen eller trycker du bara? säker på det inte är knappen som krånglar eller kablar? dåliga kontakter?
av Toompe
Jag trycker bara. rätt eller fel?
I och med att lampan tänds och slocknar som den ska, samt att reläet och solenoiden klickar när jag står stilla med tändningen på så känns det inte som ett elfel tyvärr.

Mvh
av volvo944gl
det är fel! prova och trycka ner kopplingen i fortsättnignen så minskar risken för lådras! det är som om du körde en M47a och ligger på 4an och skall lägga i 5an utan att koppla, bara trycker in växeln!!
prova det och återkom!
Användarvisningsbild
av Sparkz
Ja, särskilt vid urkoppling är det bra att använda kopplingen. Frihjulet (hmm... borde vara 65 och 69 på bilden) får ta all kraft precis i omkopplingen. Att stampa ner gasen och sen koppla ur överväxeln t ex vid omkörning är rena döden...

Och belasta inte överväxeln på lägre växlar än fyran om den inte kopplar ur. Man skulle kunna få överväxel på alla växlar genom att kortsluta kontakten på fyran, men lägre växel ger högre vridmoment, och det är den inte gjord för.
av Toompe
okej, har aldrig stämplat och klickat ur den iaf :) utan jag har har alltid släppt gasen innan i och urkoppling.

Det är iofs sällan jag använder knappen för att koppla ur den. Oftast växlar man ju bara ner till trean direkt vid tex motorbromsning, (givetvis med kopplingen nedtryckt ^^) och då skall ju OD:n kopplas ur automatisk(?)
Användarvisningsbild
av päpplet
hmm då har man lärt sig något nytt, göra "kickdown" med ODn har jag gjort många gånger (aldrig använt koppling utom när jag växlat direkt till trean).

edit: helt säker på att man måste använda koppling? Instruktionsboken rekommenderar bara en lätt tryckning på kopplingen för en mjukare övergång.
I instruktionsboken till min amazon (är till D type överväxel som är mycket klenare än J type som sitter i 740) står det till och med att växlingen underlättas med bibehållet gaspådrag :roll:

Det 'r bra om du trivs med att tvätta så[…]

Bensinpriser v2

Dom har redan börjat ställa in flyg och […]

Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Re: 740 lambda

TJABBA! Jag har fått felkod 2-2-1 på […]