Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Spannen
Hej,
Har haft problem hela vintern med att bilen vibrerat och att den kännts olustig att köra i högre hastigheter (120+). Den kan dra åt olika håll och kännas allmänt vinglig och absolut inte stabil. Var inne på däckverkstad i början av året för att balansera och fick då reda på att däcken var regummerade skitdäck, och att allt borde lösa sig med nya däck.

Nu har jag köpt nya sommardäck och satt på, och visserligen vibrerar det mindre, men fortfarande ganska mycket när man kommer uppåt 140km/h. Bilen är också precis lika vinglig som med vinterdäcken.

Jag vill minnas att det inte var såhär i somras, så något borde ha blivit fel. Frågade på däckverkstaden om man behövde göra hjulinställning vid däckbyte, men han såg inga snedslitningar (på de gamla däcken) och rådde mig att inte göra det.
Nu funderar jag på om det ändå inte kan vara hjulinställningen som blivit keff och därför "känns" bilen konstig.

Vad tror ni? Kan det vara värt att lägga pengar på en hjulinställning, och kan dålig hjulinställning även ge vibrationer?
Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]