Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
Bytte till sommardäck idag. När vi nästan hade gjort 3/4 av jobbet upptäckte jag att det knappt gick att skruva fast 3:e däcket. Efter lite klurande kom jag fram till att två av däcken har någon form av spacer-platta fastpressad på insidan av fälg-centrum. Plattan adderar ca 5mm jämfört med de andra två däcken.
Fälgarna är 18"x8
Ska dessa fälgar med spacer sitta i fram eller i bak?

Lås-skruven är för kort för att sitta ordentligt, frågan är om den finns förlängda lås-skruvar man kan dra dit. Eller om man blir tvungen att skaffa en vanlig, längre skruv? Just nu sitter de bara ett varv i gängan och har därför ingen hållfasthet att tala om. Hade det varit bakdäcken skulle jag våga köra med dem utanför stadsgränsen med dem, men som de är nu känns det otryggt. :-O)

Så... Fram eller bak? Låst eller olåst?
Kan man tänka sig att däckverkstaden kan skruva bort de träliga utslagsstoppen som ger bilen samma svängradie som en supertanker?
Användarvisningsbild
av Funk
Jag har aldrig stött på fälgar med ipressade spacers, och frågan är varför man skall ha det på originalfälgar...går det inte att knacka bort dem försiktigt.
Låsbultarna är ca. 30mm långa , dvs ungefär lika långa som de vanliga bultarna så dom skall passa till samtliga volvofälgar.

Styrstoppen behövs om du inte vill skava sönder hjul och innerskärmar, men visst går det att ta bort dem eller byta mot tunnare..frågan är väl bara vilken begränsare du har i styrväxeln, den kan ju vara lika begränsande.

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
Det är väl helt vanliga spacers som sitter kvar på fälgarna, dom är ju tillverkade med centrumpassning och har väl nypt fast lite i fälgarna.

Om fälgarna har korrekt offset (ET) för din bil behövs väl inga spacers och då kan du väl knacka bort dom. Å andra sidan är ju 5 mm förändring av spårvidden inte så dramatiskt så får du inte loss dom kan dom väl sitta kvar. Och i så fall skulle jag sätta dom hjulen bak, i fram änrdras ju styrradien som ju iallfall teoretiskt skulle kunna ha nån påverkan.
Om det finns risk att skava sönder innerskärmarna, går det inte att skära ut hål i dem och sedan bygga en kåpa innanför som täcker? För det är väl plast det är fråga om? Hade det varit plåt hade man kunnat ta en kulhammare och banka ut dem lite där det behövs.

Det kanske är någon som har provat med varmluftspistol?
Funk skrev:Styrstoppen behövs om du inte vill skava sönder hjul och innerskärmar, men visst går det att ta bort dem eller byta mot tunnare..frågan är väl bara vilken begränsare du har i styrväxeln, den kan ju vara lika begränsande.
Om risken finns att hjulet skaver sönder innerskärmarna är det väl bättre att spacern sitter i fram? ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Inga spacers fram om du vill ha vettig framvagnsgeometri... det är väl bättre att ha lite sämre vändradie än att försämra väghållningen, framförallt på en R.
Innerskärmarna där det tar i på S60/V70 är i plåt, eller rättare sagt det tar i själva karossen.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Nej, utan att hjulet tar i "innerskärmen, hjulhuset" eller vad du nu vill kalla det, men inte den lösa delen av plast utan den delen som är en integrerad del av bilens kaross. Och den är följdaktligen då av plåt.

/Thomas
Ok, nu vet jag varför spacern sitter där...
När jag bytte till sommardäcken så hade ett däck två sprickor på inre däcksidan så stora att man kunde se corden innanför. Det gjorde mig så nervös att jag åkte raka vägen till däckverkstan och bytte.

Medans de gjorde det passade jag på att fråga om spacern. Mina 18" R-fälgar är inte orginalen till s60 utan till en annan modell, troligen V70. Spacern måste sitta på framdäcken för att fälgen ska rulla fritt från bromsoken som riskerar att ta i annars. Utan är det ungefär 1mm frigång och det vågar jag inte köra med.

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]