- mån 04 apr 2011, 20:34
Bytte till sommardäck idag. När vi nästan hade gjort 3/4 av jobbet upptäckte jag att det knappt gick att skruva fast 3:e däcket. Efter lite klurande kom jag fram till att två av däcken har någon form av spacer-platta fastpressad på insidan av fälg-centrum. Plattan adderar ca 5mm jämfört med de andra två däcken.
Fälgarna är 18"x8
Ska dessa fälgar med spacer sitta i fram eller i bak?
Lås-skruven är för kort för att sitta ordentligt, frågan är om den finns förlängda lås-skruvar man kan dra dit. Eller om man blir tvungen att skaffa en vanlig, längre skruv? Just nu sitter de bara ett varv i gängan och har därför ingen hållfasthet att tala om. Hade det varit bakdäcken skulle jag våga köra med dem utanför stadsgränsen med dem, men som de är nu känns det otryggt. :-O)
Så... Fram eller bak? Låst eller olåst?
Kan man tänka sig att däckverkstaden kan skruva bort de träliga utslagsstoppen som ger bilen samma svängradie som en supertanker?
Fälgarna är 18"x8
Ska dessa fälgar med spacer sitta i fram eller i bak?
Lås-skruven är för kort för att sitta ordentligt, frågan är om den finns förlängda lås-skruvar man kan dra dit. Eller om man blir tvungen att skaffa en vanlig, längre skruv? Just nu sitter de bara ett varv i gängan och har därför ingen hållfasthet att tala om. Hade det varit bakdäcken skulle jag våga köra med dem utanför stadsgränsen med dem, men som de är nu känns det otryggt. :-O)
Så... Fram eller bak? Låst eller olåst?
Kan man tänka sig att däckverkstaden kan skruva bort de träliga utslagsstoppen som ger bilen samma svängradie som en supertanker?
"When the going gets tough, the Tough get duct-tape..." Dr. Mabuse, SFN
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
Skeptic Friends Network och Etanol.nu
Att mäta är att veta...
- By Kermit75