Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det lättaste är väll att byta ljudämpare till något som ger bättre ljud, kanske byta till sport filter om du har turbo (för att få turbo release trycket att höras bättre) fast det är väl lite onödigt om du ändå inte ska trimma? ;P upp till dig.
Måste också tycka att det låter onödigt...? Vad är vitsen med en bil som låter, men inte går därefter? Men självklart är det upp till dig...

Överdimensionerat avgassystem (Eller byt ut dämparna mot japsdämpare) så får du mer muller. Och har du turbo så sätt dit öppet luftfilter, för att höra mer flås (Dock inget jag kan rekomendera ur motorsynpunkt, då originalfiltret är optimerat för just ditt turbosystem) Många gånger kan det bli sämre luftflöde då ett öppet filter aldrig kan placeras tätt intill kanalen som leder in luften utifrån, såvida du inte bygger nya kanaler eller placerar filtret på ett öppet ställe i fronten.
Eftersom att "bästa" sättet att trimma en 4 cylindrig motor är med just turbo, föreslår jag att du byter upp dig mot en bil med turbo! Det finns inget annat försvarbart ekonomiskt att föreslå :)
Luffarns40 skrev:Okej men har ingen turbo.
Men va e bästa sättet att trimma om man inte har nån turbo??
Byta kamaxlarna mot vassare. Ev. plana toppen beroende på vad du har för komp nu. Porta toppen. Mappa om motorstyrningen att passa de nya kammarna och toppen.
Mabuse skrev:
Luffarns40 skrev:Okej men har ingen turbo.
Men va e bästa sättet att trimma om man inte har nån turbo??
Byta kamaxlarna mot vassare. Ev. plana toppen beroende på vad du har för komp nu. Porta toppen. Mappa om motorstyrningen att passa de nya kammarna och toppen.
Kan tilläggas att detta är kostsamt, kräver mycket arbete och kunskap.
Gör det lätt och smidigt, sälj din och köp en turbomodell. Då spar du pengar och tid, samt är det alltid lite roligt att lära sig en ny bil.
Tenai skrev: Kan tilläggas att detta är kostsamt, kräver mycket arbete och kunskap.
Gör det lätt och smidigt, sälj din och köp en turbomodell. Då spar du pengar och tid, samt är det alltid lite roligt att lära sig en ny bil.
Jovisst, men nu frågade han ju om trimning av bilen han har. Inte om tips hur man byter till en motorstarkare bil.
Är nog rätt övertygad om att den smartaste och smidigaste vägen att vinna mer effekt, är att byta upp sig mot en x40 med turbomotor. Det är marginell prisskillnad mot sugmotorerna på begagnatmarknaden. Finns ingen vits att bonntrimma en sugmotor, när det finns gott om turbomodeller på marknaden. Betydligt bättre att lägga energin på en sån motor!

Jag hade sålt min sugis, och köpt en turbo om jag var effektintresserad! Men det är bara jag det :P

Om TS prompt vill trimma sin sugis, ska troligtvis ingen hindra honom från det... Men ingen hindrar oss från att vägleda till bättre alternativ. Det är väl därför dessa forum finns? Att få råd och tips.

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]

Nä, inget Polestarmärke bara för at[…]

Tyvärr (?) innehåller Round Up inte g[…]

Hej Jag kan inte tänka mig att det har n&ari[…]