PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
ja det kan ju vara att motorn är så sliten så den går tungt och orsakar mkt friktion, hur mkt drar den per mil?
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Du kan få mitt mobil numer, så ska jag förklara, har komviq kompis, mejl är [email protected]. Vi löser det lätt inga stora problem händer b18-b20..som inte går att lösa... :D
Användarvisningsbild
av Asak
Hrmmm..........
Körde ner näsan i kylaren och det luktade BENSIN!
Kanske man kan avfärda alla fel utom topp packningen nu?
av LarsBd
Det kan vara sprickor i topp eller block också men du kan nog utgå från att kompressionen går ut i en kylkanal på något sätt.
Utan termostat kommer en lätt trimmad motor att gå för kall under alla körförhållanden om den har originalliknande kylsystem. Påståendet att en motor kan går för varm pga att termostaten saknas är en tankevurpa.
Användarvisningsbild
av Asak
LarsBd skrev:Det kan vara sprickor i topp eller block också men du kan nog utgå från att kompressionen går ut i en kylkanal på något sätt.
Utan termostat kommer en lätt trimmad motor att gå för kall under alla körförhållanden om den har originalliknande kylsystem. Påståendet att en motor kan går för varm pga att termostaten saknas är en tankevurpa.
Samma tanke som jag hade ang. termostaten.
Toppen är bytt och det känns lite väl oturligt om BÅDA ska ha sprickor.
Användarvisningsbild
av Asak
Bild

Så här såg det ut i ventilkåpan !
Toppen är på väg bort nu i alla fall , för något är fel.........
Användarvisningsbild
av BRUTUS
Utan termostat ingen tankebubbla, vattnet rinner för fort genom kylet därför går tempen långsamt upp till kokpunkt,termostaten har uppgiften att långsamt släppa igenom vatten för bra avkylning, rusar vattnet genom kylaren så hinner den inte med avkylningen,prova får du se,eller ring kylarservice i Göteborg dom känner tilll detta fenomen. men här verkar problemet vara t-packningen.
av CalleV70
oavsett hastigheten genom kylaren, har du samma kylande effekt från kylaren. Den är ju hela tiden kallare än vattnet och även om det går i turbofart, så kyler det. Att vattnet kan koka pga för SNABB genomströmning, köper jag inte.
grå geggan i ventilkåpan kan ju vara vatten i oljan. Det geggar bra.
av Frownlayer
slipa av topp och block, dit med nya bultar och en ny packning. så löser du problemet och får packningen att hålla i evigheter.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]