Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bosa skrev:
Sharkbait skrev:Det är väl det som är meningen att man skall jämföra priser och även höra sig för om verkstaden är bra.

Blev summa 300kr billigare hos Volvo eller var det bara oljan som var 300kr billgare? Om det sistnämnda blev "ingreppet" dyrare eller billigare hos Volvo fast att oljan var 300kr billigare?
Har för mig att hela servicen blev nån hundralapp (nånstans 3-400) dyrare men då fick jag ett par mjukvaror uppdaterade samt Volvo Assistans i ett år, fick skjuts till jobbet vid inlämning samt hämtning när den var klar. Personligen tycker jag både mjukvaruuppdateringen och assistans är värda de hundringarna så deras servicevänlighet blev en bonus. :)

Huvudsaken är att du är nöjd! :-)-)
Som vanligt så är jag noga med vad jag skriver. jag har som vanligt inte nämt i mit exempel att nån av firmorna var aktoriserad (det är ditt eget antagande)

Jag bara drog ett exempel där du själv helt anonymt skulle tänka över ifall det kan vara värt att betala mer pengar för ett arbete hoss en forma med dom förutsättningar jag angav, mot den andra firman mot de förutsättningarna jag angav där)

I just dt exemplet fans inte det du ifrågasatt med (en ny ut examinerad fordonsmekaniker som jobbar på en volvo aktoriserad märkesvrkstad)

Men eftersom du frågar så kan du får en förklaring.
Även denna mekaniker har tilgång till alla litratur, så han har en möjlighet at göra rätt, han har både intern & extärn suport.
han har en förutbestämd kursplan, där interna & extärna utbildningar ingår för att han ska kunna bli en mek den inriktning han eller firman vill.

Alla mekar på en aktoriserad volvo verkstad, blir indelade i kompitens nivåer från 1-4 varje nivå har olika områden, du kan tillexempel vara nivå2 på el & nivå3 på mekanik.
Det fins både web utbildningar & extärna kurser man ska gå för att få gå upp en nivå.
När ma får en arbesorder med ett jobb på så vet datorn om vilken nivå man ska ha för att utföra jobbet, så om man försöker stämpla på ett jobb man inte har kompitens för så säger datorn ifrån.
När det gäller reklamationer så ligger volvo centralt o övervakar instämplingar, så man får inte betalt för ett reklamationsjobb om fel mek trots alla varningar ändå har jobbat med bilen.

Nivå 4 är högsta nivån, för att nå dit måste man göra ett teoretsikt & praktiskt prov inne på "volvofabriken" i Göteborg. För att få behålla den nivån så måste man en gång om året åka dit på en uppgraderings kurs.
Alla aktoriserade volvo verkstäder måste ha minst 1 mek som har nivå4

Du har inte all den här kontrollen & uppföljningen på kompetensen av personalen på en icke aktoriserad verkstad
Och vad fan spelar det för roll för byte av ett par spindelleder? Antingen är det monterade korrekt, eller så är det inte det. Kursplan eller ej.

Valde själv igår återigen bort Volvoverkstad på grund av att kundmottagaren var en korkad person. Det upprepas gång på gång. Valde Mekonomen istället. Exakt samma service men ett MYCKET mer professionellt bemötande. Att det var 1200kr spelade en mindre roll i sammanhanget. (12000 mila service V70 3.2).

Och innan du kommer med något korkat påstående om att den inte innehåller samma servicepunkter. Jag har protokoll från båda. Det är exakt samma. Det beror på att Mekonomen använder Volvos protokoll något som de har tillgång till efter EU-beslut.
Avser att inte skriva mer i denna tråd. Den har fyllt sitt syfte.
Vi är många som anser att märkesverkstäderna tar på tok för mycket betalt av olika orsaker.
Jag har även gett ett exempel där kostnaderna var mer än dubbelt så stor för att åtgärda fel på en bil.

Men aldrig hade jag trott att så mycket skit skulle dras fram i syfte att försvara ett felaktigt sätt hos märkesverkstäderna.
Att till och med anklaga firman för kriminell verksamhet när fakta läggs fram som visar vad skillnaden punkt för punkt är.

Fler och fler verkstäder öppnar som håller en helt annan prisbild.
För ett tag sedan fick vi en verkstad till här som är mycket duktig på service och reparationer av Volvo
En av märkesverkstadens duktigare mekaniker öppnade eget.
Han hade insett möjligheten att starta eget, serva Volvo till rätt priser samtidigt som han kan få den lön han förtjänar.

Tackar för visat intresse.
/Roland
KKR skrev:Piratdelar kostar, enligt uppgift 1.880:- för en privatperson, men man kan nog förutsätta att verkstaden har 10% på det priset. Då kostar delarna c:a 1.700:-.
Jag tror att verkstaden har betydligt bättre rabatter. Snarare 30-40% mot vad man betalar som vanlig Svensson. Alltså 30-40% rabatt.
CarMan skrev:Då ställer ni er frågan om ni skulle kunna tänka er att lämna in bilen på samma företag om priset var högre (säg 10% högre)
Men problemet är ju att det många gånger skiljer typ 100% eller mer. 10% är ju ingenting att bråka om, men det är ju fråga om ockerpriser. Frågan är vem som får pengarna i slutändan, mekarna verkar det ju inte vara i alla fall. Någon i de stora kedjorna har vääääldigt bra betalt.

Om du hänger på grejor på alla fyra hjulen, men bara behöver skruva på framhjulen, vad har ni för pris då? Nu har jag inte kollat i år, men förra året när jag ställde framvagnen efter att ha bytt leder själv (original köpta på Bilia) så betalade jag 500 kr på en däckverkstad. Bilia skulle ha någongting på 2000 kr har jag för mig, om det inte var ännu mer.

Vad tar ni på er verkstad?
erikn skrev: Om du hänger på grejor på alla fyra hjulen, men bara behöver skruva på framhjulen, vad har ni för pris då? Nu har jag inte kollat i år, men förra året när jag ställde framvagnen efter att ha bytt leder själv (original köpta på Bilia) så betalade jag 500 kr på en däckverkstad. Bilia skulle ha någongting på 2000 kr har jag för mig, om det inte var ännu mer.

Hjulinställning (hel) på "Stora" Volvo ÅF här (Helmia) kostade 595kr enligt mitt kvitto.

Jag har faktiskt aldrig upplevt mekarna som dåliga eller kundmottagare som dryga när jag lämnat in eller frågat priser på delar.. tvärtom många gånger så blir orginaldelen efter rabatt knappt dyrare än pirat och då väljer jag orginal alla gånger. Även jag har t.ex fått skjuts tillbaka till jobbet när man lämnat in för reparation.
Jag har faktiskt aldrig upplevt mekarna som dåliga eller kundmottagare som dryga när jag lämnat in eller frågat priser på delar.. tvärtom många gånger så blir orginaldelen efter rabatt knappt dyrare än pirat och då väljer jag orginal alla gånger. Även jag har t.ex fått skjuts tillbaka till jobbet när man lämnat in för reparation.[/quote]

Detta är Positivt att läsa och det kan inte bara vara så få som får denna upplevelse av att lämna in sin bil till en Volvo ÅF
Men jag kan tänka mig att många inte skriver om detta då man är nöjd i det stora hela med sin verkstad och
kanske i detta läget inte är så aktiv på detta forum Då frågorna som ställs här kanske redan är lösta pga att "hans" verkstad löser detta för honom

//Goose
andreas_lofgren skrev:Och vad fan spelar det för roll för byte av ett par spindelleder? Antingen är det monterade korrekt, eller så är det inte det. Kursplan eller ej.

Valde själv igår återigen bort Volvoverkstad på grund av att kundmottagaren var en korkad person. Det upprepas gång på gång. Valde Mekonomen istället. Exakt samma service men ett MYCKET mer professionellt bemötande. Att det var 1200kr spelade en mindre roll i sammanhanget. (12000 mila service V70 3.2).

Och innan du kommer med något korkat påstående om att den inte innehåller samma servicepunkter. Jag har protokoll från båda. Det är exakt samma. Det beror på att Mekonomen använder Volvos protokoll något som de har tillgång till efter EU-beslut.
Läser man med utgångspunkt att inte förstå, så blir det fel ibland.
Min beskrivning var hur man säkerställer at mekanikern har rätt kompitens för det jobb som utförs.
Hur mekonomen gör ver jag inte.
erikn skrev:
KKR skrev:Piratdelar kostar, enligt uppgift 1.880:- för en privatperson, men man kan nog förutsätta att verkstaden har 10% på det priset. Då kostar delarna c:a 1.700:-.
Jag tror att verkstaden har betydligt bättre rabatter. Snarare 30-40% mot vad man betalar som vanlig Svensson. Alltså 30-40% rabatt.
CarMan skrev:Då ställer ni er frågan om ni skulle kunna tänka er att lämna in bilen på samma företag om priset var högre (säg 10% högre)
Men problemet är ju att det många gånger skiljer typ 100% eller mer. 10% är ju ingenting att bråka om, men det är ju fråga om ockerpriser. Frågan är vem som får pengarna i slutändan, mekarna verkar det ju inte vara i alla fall. Någon i de stora kedjorna har vääääldigt bra betalt.

Om du hänger på grejor på alla fyra hjulen, men bara behöver skruva på framhjulen, vad har ni för pris då? Nu har jag inte kollat i år, men förra året när jag ställde framvagnen efter att ha bytt leder själv (original köpta på Bilia) så betalade jag 500 kr på en däckverkstad. Bilia skulle ha någongting på 2000 kr har jag för mig, om det inte var ännu mer.

Skiljer det 100% så har du inte jämfört samma jobb !

När det gäller framvagns justoering så gör mann säkert olika på olika ställen.
Men vi har fast pris. Samma pris oavset hur mycke eller lite som behöver justeras. Vi har desutom senaste teckniken mad så exakta presisionsinstrument som går att köpa på marknaden.
Jämför lite priser nästa gång så ska du se att det inte är så stor skillnad (volvo är ju billigare än mekonomen på många delar!)
Kommentarer i rött
Ringhede skrev: Repartation på RMG 653 (min forna Volvo V70N) 2005-03-03

Byte länkarmsbussningar fram = 0 kr? Har Henke missat att ta betalt här?
Byte krängningshämmarstag = 440 kr
9443882 bussning 2 st. a' 374kr = 748 kr
30714678 Stag 1 st = 591 kr

ettusensjuhundrasjuttionio kronor 1779,00 kr (skrivet kvitto för hand, billigare än dyra dataasystem)
Henkes Bilverkstad
Auktoriserad service Volvo/Reanult
Ramstorpsvägen 6, Tidaholm
Tel. 0502 14030

Offert från Bilia 2005-02-11 (här hade jag totalt fel)

Paket främre länkarmsbussning innehåller 2st 1565 kr
Länkarm fram vänster de-mo/byte 1360 kr
Länkarm fram höger de-mo/byte 1360 kr
Paket krängningshämmarlänk fram 1 sida 931,44 kr

Totalt 5216,44 kr

Priset jag skrivit om var det utan moms som är 4173,44 kr

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

61247-1 Bussningar 0,3 h per bussning
61202-2 Demontering-Montering vänster bärarm 1,0 h (Man får släppa motorfäste och lyfta motorn lite för att kunna byta skruvarna, därav lite mer tid på vä.)
61203-2 Demontering-Monterin höger bärarm 0,9 h
76208-23 Krängningshämmarstag fram 0,25 h
/Roland

Bilia tog alltså samma tid för båda sidorna men det kanske är utjämnat i Tacdis, det stämmer inte alltid 100 med VSTG. Timpriset ligger alltså (eller låg 2005) på runt 1360:- Det kan man nog nästan halvera på en mindre verkstad...

Men ändå har Henke tagit betalt för byte k-stag, men endast material till bussningarna. Fattas 2,5 h jobb enligt Volvos tidlista då...
Staget ska ta en kvart, och 440:- pekar alltså på en timkostnad på 1760. Men det kan ju vara extrajobb med fastrostade muttrar iofs...

Anyway, efter 15 år som bilmek har jag bytt jobb och är servicetekniker inom industrin i stället. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Från att slita som en idiot för skräplön och hela tiden bli ifrågasatt om man har fuskat och varför det är så dyrt, till att glida runt i lugnt tempo och pilla med allt möjligt och få en massa uppskattning. Och en ingångslön som är bättre än jag hade efter 15 år på samma ställe :roll:

Jag har lite svårt att ställa mig på nån sida i den här diskussionen. Jag har ingen som helst erfarenhet av att vara kund på en bilverkstad... Lite kommenterar bara:
Stora verkstäder brukar ha hög arbetskostnad. En stor anläggning med snyggt golvmaterial i verkstan och en glasburk där kunden kan glida ner i en bekväm stol med en kopp kaffe och blicka ut över verkstan kostar pengar. En sliten lokal i ett avsides industriområde kostar mindre. Nån måste betala, gissa vem?

Båda måste så småningom anställa folk, och då kan det bli en grön kille direkt från fordonsprogrammet. Där är ingen skillnad mellan en stor och liten verkstad. Människor är olika, och en bra kombination av mekaniker är nog det viktigaste. Som nyanställd får man stå och mata service och broms. Jobb man lär sig snabbt och får upp tempot på så man drar in pengar. Sen lära sig under tiden, hitta sin grej, gå kurser. Men att säga att auktoriserade verkstäder har bättre personal är bara dumt. Det är bara slumpen som avgör var "rätt" gubbe hamnar.

Men den auktoriserade verkstan har mer koll ibland. Ringhede kollade på bilia först, och det är bra. Det har hänt att folk lagat saker på småverkstäder och betalat. Sen visar det sig att Volvo har förlängd garanti, och det hade varit gratis på en auktoriserad verkstad. Det finns lite olika nivåer på kampanjer.
Återkallning, då får du ett brev hem.
Servicekampanj, lite mindre grejer kollas upp och byts när bilen ändå är inne på t ex service.
Förlängd garanti, som inte kommer upp utan att det finns felkoder eller kundklagomål och man aktivt kollar upp om det finns nån garanti på det.
De två sista kanske inte en liten verkstad har en aning om. Men den sista skulle kunna slinka igenom på t ex Bilia också...
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 18

Njae inte precis det felet men jag har fått […]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Tackar 🥂🙏

TACK SÅ MYCKET! Som sagt, jag har aldrig ha[…]

Hej, Jag upplever samma problem som TS med min s4[…]