Kommentarer i
rött
Ringhede skrev:
Repartation på RMG 653 (min forna Volvo V70N) 2005-03-03
Byte länkarmsbussningar fram = 0 kr? Har Henke missat att ta betalt här?
Byte krängningshämmarstag = 440 kr
9443882 bussning 2 st. a' 374kr = 748 kr
30714678 Stag 1 st = 591 kr
ettusensjuhundrasjuttionio kronor 1779,00 kr (skrivet kvitto för hand, billigare än dyra dataasystem)
Henkes Bilverkstad
Auktoriserad service Volvo/Reanult
Ramstorpsvägen 6, Tidaholm
Tel. 0502 14030
Offert från Bilia 2005-02-11 (här hade jag totalt fel)
Paket främre länkarmsbussning innehåller 2st 1565 kr
Länkarm fram vänster de-mo/byte 1360 kr
Länkarm fram höger de-mo/byte 1360 kr
Paket krängningshämmarlänk fram 1 sida 931,44 kr
Totalt 5216,44 kr
Priset jag skrivit om var det utan moms som är 4173,44 kr
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
61247-1 Bussningar 0,3 h per bussning
61202-2 Demontering-Montering vänster bärarm 1,0 h (Man får släppa motorfäste och lyfta motorn lite för att kunna byta skruvarna, därav lite mer tid på vä.)
61203-2 Demontering-Monterin höger bärarm 0,9 h
76208-23 Krängningshämmarstag fram 0,25 h
/Roland
Bilia tog alltså samma tid för båda sidorna men det kanske är utjämnat i Tacdis, det stämmer inte alltid 100 med VSTG. Timpriset ligger alltså (eller låg 2005) på runt 1360:- Det kan man nog nästan halvera på en mindre verkstad...
Men ändå har Henke tagit betalt för byte k-stag, men endast material till bussningarna. Fattas 2,5 h jobb enligt Volvos tidlista då...
Staget ska ta en kvart, och 440:- pekar alltså på en timkostnad på 1760. Men det kan ju vara extrajobb med fastrostade muttrar iofs...
Anyway, efter 15 år som bilmek har jag bytt jobb och är servicetekniker inom industrin i stället. Det enda jag ångrar är att jag inte gjorde det tidigare. Från att slita som en idiot för skräplön och hela tiden bli ifrågasatt om man har fuskat och varför det är så dyrt, till att glida runt i lugnt tempo och pilla med allt möjligt och få en massa uppskattning. Och en ingångslön som är bättre än jag hade efter 15 år på samma ställe :roll:
Jag har lite svårt att ställa mig på nån sida i den här diskussionen. Jag har ingen som helst erfarenhet av att vara kund på en bilverkstad... Lite kommenterar bara:
Stora verkstäder brukar ha hög arbetskostnad. En stor anläggning med snyggt golvmaterial i verkstan och en glasburk där kunden kan glida ner i en bekväm stol med en kopp kaffe och blicka ut över verkstan kostar pengar. En sliten lokal i ett avsides industriområde kostar mindre. Nån måste betala, gissa vem?
Båda måste så småningom anställa folk, och då kan det bli en grön kille direkt från fordonsprogrammet. Där är ingen skillnad mellan en stor och liten verkstad. Människor är olika, och en bra kombination av mekaniker är nog det viktigaste. Som nyanställd får man stå och mata service och broms. Jobb man lär sig snabbt och får upp tempot på så man drar in pengar. Sen lära sig under tiden, hitta sin grej, gå kurser. Men att säga att auktoriserade verkstäder har bättre personal är bara dumt. Det är bara slumpen som avgör var "rätt" gubbe hamnar.
Men den auktoriserade verkstan har mer koll ibland. Ringhede kollade på bilia först, och det är bra. Det har hänt att folk lagat saker på småverkstäder och betalat. Sen visar det sig att Volvo har förlängd garanti, och det hade varit gratis på en auktoriserad verkstad. Det finns lite olika nivåer på kampanjer.
Återkallning, då får du ett brev hem.
Servicekampanj, lite mindre grejer kollas upp och byts när bilen ändå är inne på t ex service.
Förlängd garanti, som inte kommer upp utan att det finns felkoder eller kundklagomål och man aktivt kollar upp om det finns nån garanti på det.
De två sista kanske inte en liten verkstad har en aning om. Men den sista skulle kunna slinka igenom på t ex Bilia också...
1. Felsökning
2. Reparation
PM:a mig inte om bilfrågor, ta det ute på forumet!