Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av qan
Ja börja med att byta den, har pratat om det länge nog nu :wink:
VolvoT4 skrev:spjällhusmotot tror jag det stod att de va låg signal?
enda felkoden som jag känner till ang. spjällhuset som skulle kunna passa på den beskrivningen är spjällägesgivaren och om den ger fel signal så ska det påverka din förbrukning eftersom det är en av de sensorer som används för att beräkna mängden bränsle som sprutas in, bilen tror helt enkelt att den får mer luft en den egentligen får. Kan ju vara en ide att undersöka det lite närmre, tror att volvo tar runt 500kr för givaren.
av VolvoT4
hah de har vi:) okej, är de svårt att byta den då? ska göra de i helgen byta termostat o se vad som händer o sen inget där kanske givaren.. har inget att förlora! Stort TACK för ditt svar! o alla andras
av martho
Har lite av samma problem. Har en V40 -98 med 2.0 motorn utan turbo. Mina föräldrar har en likadan V40 -97 2.0 utan turbo. Deras bil kör jag lätt på under 0,8 l/mil (snarare 0,75 l/mil) medan jag med svårigheter klarar att köra min egen på under 0,95 l/mil. Dessutom känns min bil riktigt trött jämfört med föräldrarnas. Känns som det skulle vara något fel om det skiljer ca 2 dl/mil i förbrukning. Bilen servad som den ska.

Läste i tråden om spjällägesgivaren. Kan den spöka? Bilen har alltid dragit så mycket då den varit i familjens ägo sedan den var ny.

Termostat bytt för något år sedan och innan dess drog den ännu mer.
av metalHJ
Spjällägesgivare är ungefär lika enkelt att byta som termostat, bara att lossa på spjällhuset så sitter den med 2 torx skruv! Kostar 499:- på mekonomen, mera på Volvo. Men, om den är kass borde Volvo fått fram något när dom läste av felkoder tycker jag... Det syntes tydligt på utskriften av felkoderna, när min spjällägesgivare hade havererat. Även DSA systemet satte felkod när min givare var sönder, för spjällägesgivaren och DSA systemet är synkroniserat med varandra för att DSA ska fungera som det ska.

Men rent praktiskt är det väl möjligt att givaren bara är "lite" trasig, och skickar tillräckligt korrekta värden innan styrenheten ska reagera på att något är fel. En helt haverarerad givare går inte att missa, bilen går bokstavligen pissdåligt. Går inte att varva, rycker, DSA fungerar inte, motorn kan upplevas helt orkeslös m.m.
av metalHJ
Rent teoretiskt skulle en felaktig givare kunna orsaka högre förbrukning, Ja! Men innan du funderar på att byta, se till att kontaktdonet till givaren har bra kontakt mellan stiften. Kan ju vara så enkelt att det är lite ärgat, och ger dålig signal. CRC har ett medel som heter Electronic Cleaner, ett medel jag starkt kan rekomendera till sådana ändamål då det till skillnad mot 5-56 inte binder damm och skit utan torkar ut direkt!
av VolvoT4
Okej men hur kollar jag att donet sitter bra? och vad e donet?:D och vad e ärgat? haha vi förstår bara skånska här nere.. okej låter som ett bra medel! kanske man köper, alltid bra att ha. TACK
Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]

Plockade bort fläkten o den kändes bra, […]

Laddbox

Zaptec Go

Då börjar vi! Jag tycker att det &aum[…]