Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Instämmer med Goose!

Ett annat exempel från min värld:

Jag fakturerar 620kr/h ex.moms för IT tjänster medans en annan firma tar så lite som 300kr/h ex. moms. Blåser vi alla våra kunder? Eller kan det vara så att kunderna väljer oss av någon annan anledning?
gooose skrev:Har fortfarande svårt att förstå att man blir blåst i detta fall...........

2 st företag har 2 st olika prissättningar i detta fall tar företag 1 4000:- och nr 2 1900:-

Då menar ni mao att vad jag än köper oavsett vara endast sett till tjänst om jag då finner ett företag som utför detta billigare är jag då blåst av det företag som tar högre timdebitering ?????

Blåst är jag i mina ögon om jag som i ditt ex betalar 300:- för något som bevisligen kostar 150:-
då har någon lurat mig
Men om det du betalar överensstämmer men Fakturan/kvittot så är du inte lurad/blåst

Det är väl detta som kallas konkurens (eller hur det stavas) och den firma som tar det lägre priset har som tanke att han skall ta kunder från den "dyrare" firman

Då blir du ju "blåst "varje gång du tankar på en bensinstation som inte är den billigaste oxo eller hur
Ojoj, vad det är många som hänger upp sig på ordet "blåst".... Man kan kalla det för vad som helst det man borde hänga upp sig på är den stora prisskillnaden..

Det kommer alltid att finnas en klagan på märkesverkstäderna ang deras prissättning och det kommer alltid att finnas verkstäder som är billigare och bättre i betraktarens ögon
"Min" verkstad som inte är en STOR auktoriserad Volvo verkstad har jag bara ngt bra att säga om. Dem har stor kunskap, trevligt bemötande, duktiga mekaniker och väldiga bra priser. Själv så har jag först åkt till den STORA auktoriserade Volvo verkstaden vid varje tillfälle när någon av bilarna skulle in för ett besök. Men det har slutat med att jag har lämnat in bilarna hos den lilla verkstaden och det har fungerat upperligt bra.
Den STORA skillnaden är att jag har behållt många tusen lappar i min plånbok istället för att lämna in bilen hos den STORA auktoriserad Volvo verkstaden för samma ingrepp..

Men att kalla det för att man blir blåst bara för att någon har en högre timdebitering än någon annan verkstad ja då är man nog det själv... (Inget illa menat men man undrar ibland )

För övrig så kan man läsa mellan raderna att Bilverkstäder borde idka välgörenhet och allt skall vara gratis med livstids garanti... För det är väl det alla vill ?
Vem har sagt att företag skall föra välgörenhet emot bilägarna och ge livstidsgaranti?

Som du själv skrev "ibland börjar man undra" !!

Ja. Jag är något trött på allt gnäll om att det alltid skall finnas en baktanke på att man blir lurad när man tar och nyttjar någons tjänster

Prova att bygg upp en relation till eran mekaniker/hantverkare eller vad det nu är som skall göras
Anlita någon i förtroende om att "han" kan detta och är ärlig Det måste finnas någon för alla som man kan finna förtroende för
Denna misstänksamhet som man finner "bara" i detta forum är skrämmande hög

Fram med mer Positiv kritik jag har svårt att tro att allt är så nattsvart som många gör gällande

Många på detta forum vill få tips och hjälp att ev lösa saker själva
Om man som mekaniker hela tiden får ner stoppat i halsen hur kass man är och att branchen suger

Varför skall man då engagera sig i att hjälpa personer som behöver råd??

Detta är bara en undran från en oförstående mekaniker

//Goose to bed now
Vem har sagt att det är fel på mekanikern? Hos den STORA auktoriserad Volvo verkstaden så har mekanikern inget att säga till om vad Volvo tar för pris emot kunden!!
johnnype skrev:Instämmer med Goose!

Ett annat exempel från min värld:

Jag fakturerar 620kr/h ex.moms för IT tjänster medans en annan firma tar så lite som 300kr/h ex. moms. Blåser vi alla våra kunder? Eller kan det vara så att kunderna väljer oss av någon annan anledning?

Det finns väl många olika anledningar varför vissa "väljer" firman som tar ett högre pris! Företag som lämnar in sina bilar och betalar det som står på fakturan, människor som bara accepterar att en auktoriserade Volvo verkstad mekar på deras bil, människor som inte bryr sig om vad det står på fakturan/kvittot osv . .. .

Själv så har jag bara goda erfarenheter utav den mindre firman/firmor som inte har varit dyrare än den stora auktoriserade Volvo verkstaden. Dem få gångerna bilen/bilarna har varit inne hos den stora auktoriserade Volvo verkstad har varit på garanti uppdateringar som har kommit från Volvo som Volvo själva har stått för. Det har fungerat väldigt bra när bilarna har varit inne hos den stora auktoriserade Volvo verkstaden. Det stora problemet är när man tittade på vad dem skulle haft i kronor om man själv hade lämnat in bilen för det/dem ingreppen...

Så om man får samma goda jobb utfört hos den mindre firman men till ett lägre pris så förstår inte jag varför man lämnar in sin bil till någon som är så mycket dyrare . ..
En liten sidnotering eftersom det snackats om olja och dess priser tidigare i tråden. Jag lämnade förut in bilen på en icke auktoriserad Volvoverkstad och har nu bytt till en auktoriserad Volvoverkstad och oljekostnaden är faktiskt 300:- billigare hos Volvoverkstaden än hos den icke auktoriserade. Kör idag på Castrol istället för Texacos motsvarande.
Sharkbait skrev:
Vem har sagt att företag skall föra välgörenhet emot bilägarna...
Jo, men det är väl det den här tråden till viss del handlar om. Ta exemplet med framvagnen. Volvoverkstaden ville ha 4.000:- för jobb och delar. Man får förutsätta att de använder orginaldelar. Den mindre verkstaden ville ha 1.900:- för jobb och delar. Piratdelar kostar, enligt uppgift 1.880:- för en privatperson, men man kan nog förutsätta att verkstaden har 10% på det priset. Då kostar delarna c:a 1.700:-. Det skulle betyda att monteringskostnaden blir 200:-. Vem vill göra det utan att det kallas för välgörenhet. Om det inte skall kallas det får man kanske misstänka att det fuskas lite eller att det görs utan kvitto.
Till alla tvivlare och för info om bedrägeriet till er som bryr er om vart era pengar går.

Ibland är det jäkligt kul at ha kvitton kvar för dessa ständiga tvivlare

Nu går vi jävlar i mig i botten med detta så läs nu ni tvivlare.

Läser från kvittot och skriver (Har ingen scanner men kan fixa om vi ska bråka riktigt)

Repartation på RMG 653 (min forna Volvo V70N) 2005-03-03

Byte länkarmsbussningar fram
Byte krängningshämmarstag = 440 kr
9443882 bussning 2 st. a' 374kr = 748 kr
30714678 Stag 1 st = 591 kr

ettusensjuhundrasjuttionio kronor 1779,00 kr (skrivet kvitto för hand, billigare än dyra dataasystem)
Henkes Bilverkstad
Auktoriserad service Volvo/Reanult
Ramstorpsvägen 6, Tidaholm
Tel. 0502 14030

Offert från Bilia 2005-02-11 (här hade jag totalt fel)

Paket främre länkarmsbussning innehåller 2st 1565 kr
Länkarm fram vänster de-mo/byte 1360 kr
Länkarm fram höger de-mo/byte 1360 kr
Paket krängningshämmarlänk fram 1 sida 931,44 kr

Totalt 5216,44 kr

Priset jag skrivit om var det utan moms som är 4173,44 kr

Var alltså ännu värre.
Utgår från att priset ovan inte är byte av länkarmar utan endast demontering och montering vilket blir samma kostnad om man skulle genomfört ett byta

Men för vissa spelar det säkert ingen roll vad jag än skriver då de försöker försvara sitt eget val att alltid välja "dyra" firman.

Nu förväntar jag mig bra svar från alla (inkl CarMan) varför det kan skilja så himla mycket.
Kolla gärna upp artikelnummer och firman.

Angående arbetet så var det perfekt utfört då jag hade bilen 5 år efter reparationen.
Kan verkligen rekomendera firman.

Dock borde Henrik (Henke) ha ett bättre namn på firman då.
Men är en jäkligt trevlig och reko kille precis som många andra Tidaholmare.
(han har givetvis flera anställda så det är ingen källarverksamhet.)
Sista kommentaren behövdes säker för vissa ständiga tvivlare
/Roland
Bosa skrev:En liten sidnotering eftersom det snackats om olja och dess priser tidigare i tråden. Jag lämnade förut in bilen på en icke auktoriserad Volvoverkstad och har nu bytt till en auktoriserad Volvoverkstad och oljekostnaden är faktiskt 300:- billigare hos Volvoverkstaden än hos den icke auktoriserade. Kör idag på Castrol istället för Texacos motsvarande.
Det är väl det som är meningen att man skall jämföra priser och även höra sig för om verkstaden är bra.

Blev summa 300kr billigare hos Volvo eller var det bara oljan som var 300kr billgare? Om det sistnämnda blev "ingreppet" dyrare eller billigare hos Volvo fast att oljan var 300kr billigare?
KKR skrev:
Sharkbait skrev:
Vem har sagt att företag skall föra välgörenhet emot bilägarna...
Jo, men det är väl det den här tråden till viss del handlar om. Ta exemplet med framvagnen. Volvoverkstaden ville ha 4.000:- för jobb och delar. Man får förutsätta att de använder orginaldelar. Den mindre verkstaden ville ha 1.900:- för jobb och delar. Piratdelar kostar, enligt uppgift 1.880:- för en privatperson, men man kan nog förutsätta att verkstaden har 10% på det priset. Då kostar delarna c:a 1.700:-. Det skulle betyda att monteringskostnaden blir 200:-. Vem vill göra det utan att det kallas för välgörenhet. Om det inte skall kallas det får man kanske misstänka att det fuskas lite eller att det görs utan kvitto.
Den här tråden handlar inte till viss del om välgörenhet! Det handlar om att auktoriserade Volvoverkstäder tar bra betalt för sina tjänster om man lämnar in sin bil hos dem.

Återigen jag kan bara återkoppla till ett tidigare inlägg som jag skrev.

"Min" verkstad som inte är en STOR auktoriserad Volvo verkstad har jag bara ngt bra att säga om. Dem har stor kunskap, trevligt bemötande, duktiga mekaniker och väldiga bra priser. Själv så har jag först åkt till den STORA auktoriserade Volvo verkstaden vid varje tillfälle när någon av bilarna skulle in för ett besök. Men det har slutat med att jag har lämnat in bilarna hos den lilla verkstaden och det har fungerat ypperligt bra.
Den STORA skillnaden är att jag har behållt många tusen lappar i min plånbok istället för att lämna in bilen hos den STORA auktoriserad Volvo verkstaden för samma ingrepp..

Så om man får samma goda jobb utfört hos den mindre firman men till ett lägre pris så förstår inte jag varför man lämnar in sin bil till någon som är så mycket dyrare . ..

Återigen många har hängt upp sig på att man använder ordet "blåst" i detta sammanhang så att påstå att man utför välgörenhet är väl lika dumt att skriva som "blåst". Det handlar om "fri prissättning som några har varit nog med att poängtera att det är så!

Så att kalla det för välgörenhet och verkstäder överlever på "välgörenheten" tycker jag rimmar dåligt.

Eller är det så att Volvo som "blåser" människor på dyra ingrepp på bilar badar i pengar?

Som sagt man får lämna in sina bilar vart man vill och betala hur mycket/lite man vill men jag skulle då aldrig sluta lämna in mina bilar hos den lilla verkstaden där jag har ett gott bemötande när man kommer och begär offert/ lämnar bilen/hämtar bilen, dem har goda kunskaper, bra och duktiga mekaniker och väldigt bra priser för att istället åka till en auktoriserad Volvoverkstad och betala många många tusen lappar för inget som jag redan har hos min lilla verkstad!
Nu förväntar jag mig bra svar från alla (inkl CarMan) varför det kan skilja så himla mycket.
Kolla gärna upp artikelnummer och firman.
Kan du inte ge oss artikelnummer på dom delar du köpt, både från Bilia och Den andra firman. Så kanske vi kunde vi ringa upp vår lokala Volvo-ÅF och se vad dom skulle ta betalt.. jag skulle gärna åta mig att "kolla" Helmia som är värmlands Volvo ÅF. Vore kul att se om det finns skillnader...
Jag har svarat i en annan tråd ang skillnad i pris på en stor och liten org. läs verkstad.
Det är en hel del mer människor inblandade i den stora verkstaden, den kostnaden måste förstås bäras och vem betalar det jo kunden som lämnar bilen.
Dock så är naturligtvis inte kunden tex jag intresserad av att betala ett ex antal människor som sitter vid sina skrivbord. finns naturligtvis folk som skiter i vad det kostar, men jag tror dom flesta ägnar en tanke åt priset.
Den lilla verkstaden har inte den personalkostnaden och kan hålla lägre pris för exakt samma jobb och i många fall ett bättre utfört jobb. här måste man naturligtvis skaffa lite referenser innan man lämnar in bilen, bör man nog göra på den stora verkstaden också.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 18
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]