KKR skrev:Sharkbait skrev:
Vem har sagt att företag skall föra välgörenhet emot bilägarna...
Jo, men det är väl det den här tråden till viss del handlar om. Ta exemplet med framvagnen. Volvoverkstaden ville ha 4.000:- för jobb och delar. Man får förutsätta att de använder orginaldelar. Den mindre verkstaden ville ha 1.900:- för jobb och delar. Piratdelar kostar, enligt uppgift 1.880:- för en privatperson, men man kan nog förutsätta att verkstaden har 10% på det priset. Då kostar delarna c:a 1.700:-. Det skulle betyda att monteringskostnaden blir 200:-. Vem vill göra det utan att det kallas för välgörenhet. Om det inte skall kallas det får man kanske misstänka att det fuskas lite eller att det görs utan kvitto.
Den här tråden handlar inte till viss del om välgörenhet! Det handlar om att auktoriserade Volvoverkstäder tar bra betalt för sina tjänster om man lämnar in sin bil hos dem.
Återigen jag kan bara återkoppla till ett tidigare inlägg som jag skrev.
"Min" verkstad som inte är en STOR auktoriserad Volvo verkstad har jag bara ngt bra att säga om. Dem har stor kunskap, trevligt bemötande, duktiga mekaniker och väldiga bra priser. Själv så har jag först åkt till den STORA auktoriserade Volvo verkstaden vid varje tillfälle när någon av bilarna skulle in för ett besök. Men det har slutat med att jag har lämnat in bilarna hos den lilla verkstaden och det har fungerat ypperligt bra.
Den STORA skillnaden är att jag har behållt många tusen lappar i min plånbok istället för att lämna in bilen hos den STORA auktoriserad Volvo verkstaden för samma ingrepp..
Så om man får samma goda jobb utfört hos den mindre firman men till ett lägre pris så förstår inte jag varför man lämnar in sin bil till någon som är så mycket dyrare . ..
Återigen många har hängt upp sig på att man använder ordet "blåst" i detta sammanhang så att påstå att man utför välgörenhet är väl lika dumt att skriva som "blåst". Det handlar om "
fri prissättning som några har varit nog med att poängtera att det är så!
Så att kalla det för välgörenhet och verkstäder överlever på "välgörenheten" tycker jag rimmar dåligt.
Eller är det så att Volvo som "blåser" människor på dyra ingrepp på bilar badar i pengar?
Som sagt man får lämna in sina bilar vart man vill och betala hur mycket/lite man vill men jag skulle då aldrig sluta lämna in mina bilar hos den lilla verkstaden där jag har ett gott bemötande när man kommer och begär offert/ lämnar bilen/hämtar bilen, dem har goda kunskaper, bra och duktiga mekaniker och väldigt bra priser för att istället åka till en auktoriserad Volvoverkstad och betala
många många tusen lappar för inget som jag redan har hos min lilla verkstad!